Dálnice i elektrárny od ledna povoluje nový úřad. Chybí mu ale polovina pracovníků
Výstavba velkých infrastrukturních staveb v Česku má významně zrychlit. Plánuje to nový Dopravní a energetický stavební úřad, který vznikl na základě nového stavebního zákona a od ledna řeší všechny žádosti o povolení dálnic, železničních tratí i jaderných zařízení. Po půlroční přípravě ale začíná jen s polovinou zaměstnanců a další teprve intenzivně hledá. Jeho pracovníci se přitom budou muset vyrovnat nejen s novou agendou, ale i s náloží už probíhajících stavebních řízení.
Na Dopravní a energetický stavební úřad se od ledna mohou obracet všichni žadatelé o povolení výstavby dálnic, železničních tratí, tramvají, metra, trolejbusů, lanovek i civilních leteckých staveb. Do jeho agendy spadá také přenosová soustava nebo velké elektrárny, jaderná zařízení, úložiště jaderného odpadu, plynovody, ropovody, teplovody, zásobníky plynu, velké solární elektrárny a další výrobny obnovitelné energie nebo teplárny. Pro povolení musejí na nový úřad zajít i developeři, kteří se chystají budovat stavby související s výbušninami nebo velké továrny, průmyslové areály a sklady.
Nová řízení podle nového zákona, ta dobíhající podle starého
Rozsáhlou agendu, kterou dosud řešilo hned několik ministerstev a úřadů, má podle plánu zvládnout 108 lidí. Zatím jich ale nastoupila jen část. „Je obsazena zhruba polovina systemizovaných míst, přičemž každý měsíc probíhá několik nástupů nových pracovníků,“ upřesňuje ředitel úřadu Martin Kozák . „Je třeba zdůraznit, že náběh agendy je v řadě ohledů postupný, právě aby byl prostor je personálně zabezpečit,“ upozorňuje Kozák. O klíčové agendy je ale podle něj postaráno.