Elektronická evidence tržeb bude nejdříve pro restaurace a hotely

Ministerstvo financí

Ministerstvo financí Zdroj: E15

Ministerstvo financí potvrdilo, že elektronickou evidenci tržeb zavede postupně. Od ledna 2016 by se měla týkat restaurací a hotelů, od července 2016 podnikatelů v maloobchodu a velkoobchodu. Úřad uvažuje o navrácení 15procentní sazby DPH na restaurační služby, které nyní podléhají 21procentní sazbě. Uvedla to náměstkyně ministra Simona Hornochová.

O zařazení dalších, například nejmenších živnostníků, ministerstvo rozhodne až na základě analýzy, a to od roku 2017.

Ministerstvo očekává, že po úplném zavedení elektronické evidence tržeb by mohl rozpočet získat navíc deset miliard korun ročně. „Za rok 2016 to ovšem bude jen zhruba polovina,“ sdělila Hornochová. Zároveň dodala, že zavedení systému povede k tomu, že řada firem se nově stane plátcem DPH. Cílem opatření je totiž zabránit daňovým únikům a zlepšit výběr daní.

„Je prakticky nemožné mít kamennou prodejnu a nebýt plátcem DPH, což se dnes děje,“ dodala Hornochová. Zároveň úřad počítá s tím, že drobným živnostníkům kvůli zavedení evidence tržeb a potřebě pořídit si systémy pro tuto službu, zavede paušální slevu na dani.

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) pak označil za přijatelný i návrh, že by podnikatelé s provozovnou do 150 metrů čtverečních mohli využívat 80procentní výdajový paušál. Dnes mají 60procentní paušál

Spojeny internetem

Podle plánů ministerstva by od roku 2016 pokladny obchodníků měly být napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Podle představ ministerstva financí by tak měl podnikatel datovou zprávu o transakci zaslat finanční správě, která pošle podnikateli zpět potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí transakce. Podnikatel pak účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít. Výhodou podle ministerstva je, že není nutné certifikovat zařízení ani programy a celý systém lze provozovat na běžných zařízeních.

V současnosti je podle Hornochové návrh zákona o evidenci tržeb ve vnitřním připomínkovém řízení. V lednu jej ministerstvo pošle k připomínkám veřejnosti, schválen by měl být zhruba v červnu 2015. Kompletní technické řešení celého systému by mělo ministerstvo oznámit na přelomu února a března.

Jednoduché řešení

„Chceme otevřené technické řešení, které bude jednoduché, zhruba na úrovni znalostí pro ovládání internetového bankovnictví, a využitelné na každém zařízení připojeném k internetu,“ uvedla náměstkyně. Podle ní půjde využít k evidenci i bankovní terminály pro placení kartami.

Zároveň ministerstvo počítá se zvláštním režimem i pro podnikatele bez internetového připojení. Ti budou muset elektronicky evidovat tržby a finanční správě je zasílat jednou týdně.