Financování metra D je v ohrožení. Evropská investiční banka se zajímá o podmínky tendru

Přestupní stanice Pankrác mezi linkami C a D.

Přestupní stanice Pankrác mezi linkami C a D. Zdroj: Dominik Kučera E15

Úvěr na dostavbu metra D do Písnice, který měla Praha dostat od Evropské investiční banky, je v ohrožení. Banka zvažuje zrušení financování kvůli stížnosti, kterou na město podalo konsorcium kolem firmy PORR. Pražský dopravní podnik jej vyloučil ze soutěže, přestože podal nejlevnější nabídku. S informací přišla Česká televize, která se opírá o vlastní zjištění. 

Tendr o dostavbu metra D do Písnice, která měla původně začít už letos na podzim, vyhrály firmy Subterra a Hochtief. Cena měla být 30 miliard. Společnosti PORR, VINCI a Marti nabídly cenu o dvě miliardy nižší, dopravní podnik je ale ze soutěže vyloučil kvůli neodůvodněné nízké nabídkové ceně a nesplnění podmínek pro harmonogram výstavby. Ředitel Skupiny VINCI Martin Borovka označil důvody vyloučení za „absolutně absurdní“ a dodal, že za celou profesní kariéru nezažil takto netrasparentní tendr. Společnost podala námitku.

„Podání námitky proti rozhodnutí zadavatele je zákonné právo každého uchazeče v zadávacím řízení,“ řekl mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík. Pražský zastupitel a člen dozorčí rady dopravního podniku Adam Scheinherr (Praha sobě) dodal, že je otázkou, zda DPP nemohl využít institut objasnění nabídky tak, aby se nesrovnalosti vyjasnily. Radní pro dopravu Zdeněk Hřib řekl, že je třeba všechny námitky vyjasnit a pokud i poté zůstane stín pochybnosti, bude požadovat audit celé zakázky. 

Firmy se chtějí obrátit na antimonopolní úřad

O výběrové řízení se teď podle informací České televize zajímá i Evropská investiční banka, jejíž úvěr měl dostavbu financovat. „Už se to dnes děje, že VINCI napadlo u Evropské investiční banky tento postup a ta měla už dnes zastavit financování metra D,“ řekl pro ČT pražský zastupitel a člen dozorčí rady DPP Ondřej Prokop (ANO). 

Dopravní podnik měl patnáctidenní lhůtu na to, aby se s námitkami vypořádal. Ta končí tento týden a pokud dopravní podnik námitky odmítne, vyloučené firmy se obrátí na antimonopolní úřad. 

„Modré“ metro D je novou, čtvrtou trasou pražské podzemní dráhy, jejímž hlavním účelem je lepší propojení západní oblasti jižní části města s centrem. Má zásadně zlepšit problematickou dopravní situaci asi sto padesáti tisíc obyvatel Krče, Lhotky, Libuše a Písnice. 

První plány na linku D se objevily v 70. letech minulého století, vést měla ze Žižkova či Strašnic na Palackého náměstí, a odtud do Modřan. Severojižní směřování (a tedy jistá alternativa k nejstaršímu „céčku“) sice zůstalo, podoba trasy se ale vyvíjela, „u ledu“ se například ocitlo uvažované prodloužení linky D z Vinohrad na Žižkov a dále do Vysočan. Současné plány obsahují úsek mezi Písnicí, kde bude i depo, a stanicí Náměstí Míru (s přestupem na linku A).