Fischer v Evropské bance skončí, s kampaní mu pomůže Soukup

Jan Fischer

Jan Fischer Zdroj: E15 Anna Vackova

Někdejší premiér Jan Fischer dnes oficiálně zahájil sběr podpisů, které jako nestranický uchazeč o křeslo po Václavu Klausovi potřebuje pro svou kandidaturu na prezidenta republiky. Fischer zároveň oznámil, že rezignuje na funkci viceprezidenta Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). S kampaní Fischerovi bude pomáhat majitel firmy Médea Jaromír Soukup, jenž dříve pomáhal mimo jiné ČSSD či poslankyni Olze Zubové, a který také vlastní časopisy Týden, Instinkt a Profit.

„Abych mohl více mluvit s lidmi, více se s nimi setkávat, poznávat jejich názory, vracím se z Londýna do Čech,“ vysvětlil Fischer. Své londýnské období dnes označil za „velice užitečné a velice dobře využitelné pro případný výkon prezidentského úřadu v ČR„. V rámci funkce v EBRD, kde působil od září 2010, se prý setkal s více prezidenty a premiéry než ve funkci předsedy české vlády.

Pod petici jako první svůj podpis připojil známý kardiochirurg Jan Pirk, po něm Fischerova manželka Dana Fischerová či jejich syn Jan. Celkem musí Fischer získat 50 tisíc podpisů. Z politiků, kteří oznámili úmysl se o post prezidenta na počátku příštího roku ucházet, už zisk tohoto počtu podpisů oznámil někdejší premiér Miloš Zeman.

Fischerovo desatero v prezidentské kampani:

1.Reprezentace České republiky založená na respektu a úctě
2.Podpora investic do budoucnosti, vzdělání a výzkumu
3.Podpora zdravého prostředí pro podnikání a nových pracovních míst
4.Důraz na vládu práva a pořádek ve veřejné správě
5.Budování nezávislé justice a posilování ústavnosti
6.Nulová tolerance k úplatkářství, klientelismu a plýtvání
7.Konec arogance moci, zájem o problémy občanů a úcta k seniorům
8.Boj proti extremismu v politice a násilí ve společnosti
9.Aktivní členství v EU a platné spojenectví v NATO
10.Důraz na co nejlepší vztahy s našimi sousedy

V kampani, pro níž zřídil transparentní účet, spoléhá Fischer na dobrovolníky. Nevyužije žádných reklamních agentur, zdarma s ním ale bude spolupracovat například Jaromír Soukup, majitel reklamní agentury Médea. „Bude pomáhat jako Soukup, nikoliv jako Médea,“ zdůraznil Fischer.

Někdejší šéf statistického úřadu a lídr předvolebních průzkumů v kampani zdůrazňuje svou nestranickost, zkušenosti z exekutivy i mezinárodní politiky a snahu být případně moderním prezidentem, který ctí právní řád, odmítá projevy extremismu a snaží se politiku spojovat.

O přípravách kandidátů na prezidenta čtěte:

„Situace opravdu žádá zásadní změnu, nikoliv změnu revoluční, ale evoluční. Jsem přesvědčen, že přímá prezidentská volba k této změně otevírá dveře. Nestojí za mnou žádná politická strana, to neznamená, že za mnou nestojí politické zkušenosti,“ dodal Fischer.