Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více

Počítač Hewlett-Packard

Počítač Hewlett-Packard Zdroj: Pixabay.com

Alza.cz
Alza.cz
Alza.cz
Alza.cz
Vánoční provoz v e-shopech Alza.cz a Mall.cz.
9
Fotogalerie

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního pololetí letošního roku 46,4 miliardy korun, meziročně o 13 procent víc. Vyplývá to z údajů portálu Heureka.cz. Ve druhé půlce roku by růst měl zrychlit. Podle nedávného odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos tržby internetových obchodů dosáhnou zhruba 115 miliard korun. Podíl e-commerce na celkovém maloobchodu stoupne na téměř 11 procent.

"Tempo růstu tržeb se zmírnilo. Trendy v nakupování však zůstávají podobné. Za letošní půlrok Češi nechali na internetu tolik peněz, co před šesti lety za celý rok," uvedl ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.

Roste on-line nákup jídla a oblečení, častěji Češi také kupují běžné spotřební zboží. K nákupům po síti se stále častěji přidávají senioři. "Zboží denní spotřeby či oblečení a obuv zažívají stále velmi výrazný růst. Dynamický rozvoj pak sledujeme u segmentu potravin či léků. Zákazníci i u tohoto druhu zboží začínají měnit své chování a nakupovat jej po síti," dodal výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Trendem mezi českými zákazníky je objednávka v e-shopu s vyzvednutí na odběrném místě. Aktuálně si mohou Češi vybrat z více než 9000 výdejních míst. "I počet výdejních míst každoročně roste. Kromě kamenných poboček e-shopů například sami dopravci nabízí mnoho 'pointů', tedy míst, kde si zboží může zákazník vyzvednout osobně," dodal Braverman.

Počet internetových obchodů v Česku loni klesl o 600 na 36 200. E-shopů mírně ubývá třetí rok v řadě. V roce 2014 jich bylo nejvíc, 37 200. Největší český internetový prodejce Alza.cz loni zvýšil tržby o 22 procent na rekordních 17,4 miliardy korun.