Jak se mění trendy v oblasti vybavení zasedacích místností a řešení pro efektivní komunikaci?

Zdroj: AudioPro

Rozhovor s Andrejem Hroncem, ředitelem společnosti Audiopro.

Jako dodavatel profesionálních ozvučovacích a komunikačních technologií nabízíte firmám vybavení jejich zasedaček tak, aby odpovídaly moderním trendům. Jak se mění jejich podoba?

Trendem je určitá atomizace jednacích místností. Firmy kromě jedné hlavní zasedačky vybavují komunikační a prezentační technikou i menší místnosti nebo části odpočinkových zón. S tím, jak se pracovní schůzky a jednání přesouvají do on-line zóny a roste využití videokonferencí, mění se i způsob našeho každodenního fungování. Pro provozní video-schůzku už nepotřebujeme klasickou velkou zasedačku, ale preferujeme klidnou menší místnost nebo naopak kreativnější prostředí.

AudioPro  

Zmiňujete využití videokonferencí. Jak se podle vás bude tato technika vyvíjet v blízké budoucnosti?

Společnost Lifesize na toto téma nedávno zpracovala studii s názvem The Future of Video Communication and Meeting Productivity (Budoucnost videokomunikace a produktivity schůzek). Z ní kromě jiného vyplývá, že videokonference se proměňují ze strategické výhody na nezbytnost.

Stávají se součástí běžného provozu, obvyklým prostředkem pro komunikaci se vzdálenými zaměstnanci a pobočkami. Zapojení nových technologií přinese v blízké budoucnosti další možnosti – například souběžný překlad probíhající konverzace do více jazyků. Dalším zajímavým poznatkem je, že videokonference lidé pokládají za nejlepší variantu komunikace hned po osobních schůzkách.

Navíc je tu perspektiva, že díky vylepšení AI technologií, rozšířené realitě, automatickým jazykovým překladům a sledování výrazu obličeje, v mnoha ohledech brzy předčí osobní pracovní setkání. 

Co vnímáte jako přínos videokonferencí Vy? A jaké řešené doporučujete?

Využívání videokonferencí v HD kvalitě se zcela plnohodnotným, přirozeným obrazem a zvukemse stává nedílnou součástí každodenního provozu moderních firem. Kromě toho, že lidé uspoří čas a náklady na cestování, přispívají i k větší efektivitě schůzek. Podle studie společnosti Verizon se náklady vyjádřené v počtu pracovních hodin jednotlivých zaměstnanců snižují až o dvě třetiny ve chvíli, kdy meeting probíhá přes videokonferenční techniku.

Videokonference s sebou také nese posun od dlouhých porad ke kratším, efektivně využívaným schůzkám zaměřeným na určité téma. Ne každé videokonferenční řešení je natolik variabilní, aby vyhovovalo pro komunikaci s pobočkami, partnery i mobilními pracovníky, pro spolupráci týmů z různých koutů světa. V dnešní době se i tato  technika dá ušít na míru velikosti a potřebám firmy s výhledem na její budoucí rozvoj. Podle našich zkušeností například Lifesize nabízí vhodná řešení pro různé typy prostor i účely využití.

Navíc umožňuje také plnohodnotný přístup z mobilních zařízení, takže každý zaměstnanec má vlastně své funkční videokonferenční řešení „v kapse“ na chytrém telefonu a může se kdykoli jednoduše připojit do konference. A protože je dodáváno jako komplexní služba, odpadají problémy se zajišťováním konektivity, kvalitou přenosu, ale i správou tohoto videokonferenčního řešení.

Co ještě pokládáte za důležité při vybavování firemních prostor a zasedaček?

Vybavení zasedací místnosti musí vyhovovat různorodým, často protichůdným požadavkům a využívat potenciál daného prostoru, což vyžaduje určité zkušenosti. Je nutné myslet na řadu faktorů – kromě nápaditého a po technické stránce uživatelsky jednoduchého prostředí je žádoucí vytvořit prostor, který bude nejen správně osvětlen, ale bude zde možné využívat i kvalitní projekci sdíleného obsahu. Důležitá je také často podceňovaná akustika místnosti, tedy nejen její ozvučení, ale i zvukové odstínění od dalších prostor firmy.

Máte nějaká doporučení v oblasti prezentační techniky?

Zasedací místnosti už dávno nemusí být temné prostory bez přístupu přirozeného světla. Pomocí projekčních ploch ze speciálních materiálů, které pohlcují ambientní světlo, je obraz kvalitní i za denního světla či umělého osvětlení. 

Moderní projekční plochy nabízejí značnou variabilitu co do kvality i velikosti. Naprostou jedničkou je v tomto oboru americká značka Screen Innovations. Kromě klasických ploch v pevném rámu vyrábějí také motorizovaná plátna, která vyjíždí z nenápadného pouzdra zavěšeného u stropu nebo volně v prostoru. V kombinaci s vhodně zvoleným projektorem tak můžete prezentovat téměř v jakémkoli prostoru a prostředí. 

Mluvili jsme o „zmobilnění“ zaměstnanců. Máte nějaký tip i pro ně?

Drobnosti často umějí výrazně ulehčit život. Už jste se dostali do situace, kdy jste měli v rámci schůzky v jiné firmě něco prezentovat a zahájili jste tím, že jste řešili problém s připojením k jejich prezentačnímu zařízení?

Existuje malé, opravdu příruční bezdrátové zařízení wePresent, pomocí kterého se snadno připojíte a prezentujete na projektor nebo displej. Disponuje bezdrátovým připojením, USB vstupem pro přehrávání médií a dokumentů a video přehrávačem. Jedna jednotka wePresent zvládne zobrazit až čtyři prezentující osoby současně a dalších 28 může „čekat ve frontě“. Dle naší vlastní zkušenosti je ideální výbavou zasedací místnosti i užitečným pomocníkem při prezentacích mimo firmu.

V jednacích místnostech se také často řeší záležitosti, které by měly zůstat za zavřenými dveřmi. Jak co nejjednodušeji zajistit akustické soukromí jednacích prostor?

Existují technologie, které mohou zpětně vyřešit často opomíjené „problémy“ s akustickým komfortem např. v open space kancelářích. Stejná technologie řeší i možný únik informací ze zasedačky nebo kanceláře managementu. V moderních kancelářských objektech se používají pouze lehké příčky, pokud vůbec. Jde spíše o „bariéru“ optickou než zvukovou. V těchto případech pomáhá chytrá technologie Sound Masking. Jednoduše řečeno – do požadovaného prostoru je vysílán uniformní nerušivý „šum“ převedený do pásma lidské řeči. Komunikaci sice zaznamenáte, ale nejste schopni ji blíže specifikovat. Výhodou tohoto řešení je to, že instalace Sound Maskingu je možná i v hotových interiérech, nenaruší jejich vzhled, a navíc není finančně ani časově náročná.