Jurečka pozastavil tendry podřízených firem, Lesy omezí marketing

Ministr zemědělství Marian Jurečka

Ministr zemědělství Marian Jurečka Zdroj: ctk

Ministerstvo zemědělství pozastavilo veškerá výběrová řízení v hodnotě nad pět milionů korun v podřízených organizacích. Týká se to třeba Lesů ČR, Státního pozemkového úřadu či Národního hřebčína Kladruby. Šéf resortu Marian Jurečka chce všechny nákupy seskupit a dosáhnout na množstevní slevy. Zároveň nechal proškrtat výdaje na reklamu Lesů ČR, přerušil i peníze pro olympioniky.

Jurečka po svém nástupu do funkce již pozastavil soutěže přímo na ministerstvu v částkách nad 500 tisíc korun. Veškeré pozastavené zakázky se nyní prověřují. Kontrola se zaměřila nejen na právní služby, IT, nákupy vozidel a nábytku, stěhovací služby či stavební úpravy, ale například i na velkoobjemový nákup bažantích kuřat.

Jednotlivé podřízené organizace agrárního resortu také mají seskupit požadavky, aby dosáhly na výrazné slevy z objemu. Vše se má dít prostřednictvím centrálního a transparentního zadávání veřejných zakázek.

„Mým záměrem je ušetřit na nákupu zboží a služeb, centrální zadávání považuji za efektivní. Rovněž mám ambici, aby se pozastavilo veškeré plýtvání s penězi daňových poplatníků, kupříkladu u marketingových akcí, které místo zlepšování image podřízených organizací byly dosud terčem kritiky a naopak leckdy snižovaly jejich dobrou pověst,“ uvedl Jurečka.

Lesy dají na marketing polovinu peněz

Dozorčí rada Lesů ČR podle něj proto na svém nedělním jednání rozhodla o snížení rozpočtové položky na marketingové akce o polovinu a odmítla projednat jednotlivé žádosti do doby, než bude stanoven jednoznačný plán čerpání prostředků.

„A to pouze na aktivity spojené s lesnictvím, zemědělstvím či rozvojem venkova, nikoliv na sportovní turnaje a společenské akce, které mají být případně podporovány transparentně a systémově jinými resorty. Ty koneckonců mohou lépe posoudit oprávněnost žádostí,“ dodal Jurečka.

Olympionici musí počkat

Pozastavena byla i žádost Českého olympijského výboru na reklamu za čtvrt miliardy korun s tím, že Lesy ČR se zavázaly poskytnout z kumulovaných rezerv do státního rozpočtu v tomto roce 6,5 miliardy korun a je možné z rozhodnutí vlády tyto volné příspěvky přidělit i přímo na podporu činnosti sportovců, a ne zprostředkujících marketingových agentur.

Marian Jurečka: V tendrech ministerstva i lesů lze ušetřit stovky milionů