Komunální časopisy: Vláda chystá bič na sebestředné starosty

Milan Jančík, bývalý starosta Prahy 5

Milan Jančík, bývalý starosta Prahy 5 Zdroj: Profimedia.cz

Peníze, které města a obce reprezentované radnicemi vynakládají na oslovení svých obyvatel, by neměly sloužit jen k propagaci starostů a většinových stran nebo hnutí. Usiluje o to vládou navrhovaná novela tiskového zákona, která by měla posílit práva opozice.

Návrh předložený ministerstvem kultury předpokládá významné posílení práv opozice. Dosud se totiž v radničních tiskovinách běžně objevují především názory stran, které radnice a magistráty ovládají, a starosta je obvykle nejcitovanějším politikem. Vládní návrh, který je součástí širší protikorupční politiky, by to měl změnit. Podle ministerstva kultury by měl napříště vydavatel obecního nebo radničního periodika na zveřejnění názoru kteréhokoli člena zastupitelstva lhůtu 90 dnů. Jestliže by se tak nestalo, příslušný politik by měl nárok na povinné zveřejnění takzvané doplňující informace, kterou už by noviny otisknout musely.

Jak se dělá městský časopis

Příkladem obvyklé praxe je komunikace Prahy 5, tedy desátého největšího města v České republice. V minulosti tato městská část každoročně investovala do PR a další komunikace, zejména výdajů spojených s provozem svého internetu, vydávání magazínu Pražské pětky a jednotlivými akcemi částku přesahující 8 milionů korun. Největší část přitom padla na přípravu časopisu. Magazín se původně jmenoval Pražská pětka a byl připravován společností Vydavatelství 2000. Měsíčník byl již od samého počátku distribuován do všech domácností v Praze 5 zdarma.

Současně s tím se však potýkal s opakovanými problémy, které se týkaly obsahu, za což si také v roce 2009 „vysloužil“ celostátní nominaci na anticenu za nedostatečný přístup obyvatel k informacím v soutěži, kterou pořádalo sdružení Otevřená společnost. Důvodem bylo údajné zneužívání periodika ve prospěch skupiny kolem tehdejšího starosty Jančíka pro vlastní propagaci. Změna ve vedení radnice Prahy 5 se před více než rokem promítla i do vydávání časopisu. Tištěný náklad zhruba v počtu 47 000 kusů zůstal, název časopisu se však z důvodu právní ochrany původní značky inovoval na Pětka pro vás.

Podle nynějšího starosty Prahy 5 Radka Klímy záměrem radnice od počátku bylo, „aby magazín nepřinášel čtenářům jednostranné PR vedení naší městské části, ale především všechny praktické a užitečné informace, které jsou s životem u nás spojeny“. Vítězem výběrového řízení na časopis se stala společnost Strategic Consulting, která se zaručila, že část z příjmu z inzerce odvede do městské pokladny. Náklady se díky tomu ročně snižují o více než milion korun. Za redakční tvorbu a tisk pak platí Praha 5 necelé 3 miliony korun. Celkové výdaje na časopis tak klesly z původních 4,5 na zhruba 1,8 milionu korun.