Maloobchodní tržby táhly oděvy a sportovní zboží, stagnoval prodej počítačů

ilustrační foto

ilustrační foto

Tržby v českém maloobchodě bez aut v lednu zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta, loni v prosinci se tržby zvýšily o 6,7 procenta. Oznámil to Český statistický úřad. Oproti předchozímu roku lidé utráceli hlavně v internetových a zásilkových obchodech. Rostly zejména tržby za výrobky pro sport a za oděvy a obuv.

Tržby za prodej pohonných hmot stouply meziročně o 6,1 procenta, za prodej nepotravinářského zboží o 5,3 procenta a potravin o 3,2 procenta. Ve srovnání s prosincem se tržby bez aut očištěné o sezonní vlivy zvýšily o 1,2 procenta.

„Lednová čísla tak potvrzují, že hlavním zdrojem růstu domácí ekonomiky v letošním roce budou spotřebitelé. Oproti předchozím rokům se domácnosti nebojí utrácet,“ uvedl analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.

Prodeje počítačového vybavení stagnují

Prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby se zvýšil o 15,4 procenta. „Internet dlouhodobě doplňuje či nahrazuje klasické kamenné obchody a je tak nejrychlejším segmentem celého maloobchodu,“ říká k tomu Petr Dufek, analytik ČSOB.

Tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci ve specializovaných prodejnách vzrostly o 14,9 procenta, což bylo nejvíce od října 2008. Za oděvy a obuv lidé utratili o 7,3 procenta víc než před rokem a za výrobky pro domácnost o 3,2 procenta víc. Zájem spotřebitelů při nakupování farmaceutického a zdravotnického zboží klesl o 3,6 procenta.

U počítačových a komunikačních zařízení se tržby zvýšily o necelé procento. „Tato stagnace je patrně výsledkem momentálního nasycení trhu, částečně ale může souviset také se zmírněním cenových poklesů,“ okomentoval údaje Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank.

Dražší kultura a sport

Ceny se podle ČSÚ proti loňskému lednu snížily u pohonných hmot, potravin a počítačového a komunikačního zařízení. Vyšší ceny statistici zaznamenali v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, s oděvy a obuví a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v lednu zvýšily meziročně o 7,3 procenta. Za prodej aut včetně náhradních dílů lidé utratili o 8,4 procenta víc, za opravy tržby stouply o 2,4 procenta.

„Poslední data znovu potvrzují, že česká ekonomika v současné době rozhodně netrpí nedostatečnou či zadržovanou poptávkou,“ dodává Dufek s tím, že trend rostoucích nákupů by se měl udržet i v následujících měsících.