Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty

Dálnice D11

Dálnice D11 Zdroj: Foto Aha! – Jitka Pecharová

Stavba modernizované trati mezi Hostivaří a hlavním nádražím začala 15. srpna 2018.
Stavba modernizované trati mezi Hostivaří a hlavním nádražím začala 15. srpna 2018.
Rozebírání jedné z dominant Plzně, železničního mostu na Hlavním nádraží. Poslední ze tří částí mostu.
Rozebírání prvních dvou částí mostu.
Ocelový most dostal k zemi největší kolový jeřáb v republice s nosností 500 tun.
7
Fotogalerie

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého jsou financovány zejména stavby a opravy silnic a železnic, se příští rok zvýší na 86,3 miliardy korun. Je to zhruba o 14 miliard korun více než v letošním roce. Vyplývá to z materiálu, který schválila vláda.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) před jednáním vlády uvedl, že k rozpočtu SFDI předloží také doprovodné usnesení, ve kterém by vláda měla jemu i ministryni financí Aleně Schillerové (za ANO) uložit najít v příštím roce peníze na krajské silnice.

Stát do rozpočtu SFDI pro příští rok vloží ze státního rozpočtu 65,5 miliardy korun, o dalších 20,8 miliardy fond posílí z evropských fondů. Většina peněz by podle ministerského dokumentu měla financovat už rozestavěné projekty.

Návrh na výstavbu a rekonstrukce silnic a dálnic počítá z národních zdrojů s dotací přes 28 miliard korun, asi o dvě miliardy víc má směřovat na rozvoj železniční infrastruktury a zhruba 1,4 miliardy na vodní cesty.

Ze silniční daně by měl SFDI získat 6,3 miliardy korun, ze spotřební daně 8,6 miliardy korun a z mýtného 14,4 miliardy korun. Pět miliard korun by měly vynést dálniční známky.

Stát v minulých letech poskytoval krajům mimořádné dotace z vládních nebo ministerských úspor či nepotřebných zdrojů. V posledních čtyřech letech takto kraje dostaly od státu zhruba 15 miliard korun. Ministerstvo proto chce vytvořit systém, který by zajistil financování silnic druhé a třetí třídy ve výši čtyř miliard korun ročně.