Největší letoun na světě v Česku: v Mošnově přistál Antonov | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Největší letoun na světě v Česku: v Mošnově přistál Antonov

ČTK

Největší letoun světa Antonov An-225 Mrija přistál na Letišti Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově na Novojičínsku. Přiletěl pro obrněnou techniku, kterou společnost Excalibur Army posílá do Afriky. Stejnou cestu vykoná letoun tento týden ještě dvakrát.

Letoun provozuje ukrajinská společnost Antonov Airlines ve spolupráci s Avioncharter company. Mluvčí holdingu Excalibur Group Andrej Čírtek uvedl, že v Česku zajišťuje technicky unikátní logistický projekt pro šternberskou zbrojovku dopravní společnosti Nika Chrudim, jež patří do holdingu Excalibur Group. Do Afriky přepravuje 16 kusů obrněné techniky.

Letadlo je dlouhé 84 metrů, jeho křídla mají rozpětí 88,4 metru. Mluvčí letiště Michaela Kubešová uvedla, že prázdný letoun váží 175 tun, jeho maximální vzletová hmotnost, tedy váha včetně nákladu a paliva, činí 600 tun. Maximální kapacita palivových nádrží letadla je 300 tisíc litrů, to znamená asi 240 tun paliva. Se stopadesátitunovým nákladem doletí letoun sedm tisíc kilometrů.

An-225 existuje v jediném exempláři. Technici v tehdejším Sovětském svazu jej původně vyrobili pro přepravu ruského raketoplánu Buran a součástí jeho nosné rakety Eněrgija, poprvé stroj vzlétl 21. prosince 1988.

S raketoplánem připevněným na zádech provedl An-225 celkem 14 letů o celkové délce skoro 28,5 hodiny. Počátkem 90. let byl ale program letů ruských raketoplánů kvůli finanční náročnosti ukončen a letoun odstaven. Druhý rozestavěný kus už nebyl dokončen.

Letiště chystá akci pro veřejnost

Po roce 2000 prošel odstavený An-225 rozsáhlou modernizací, znovu stroj vzlétl v roce 2001. Od té doby slouží ke komerční přepravě velkých nákladů. Kubešová uvedla, že v České republice letoun poprvé přistál v červnu 1989 v Praze. Ve stejném roce se objevil i v Mošnově, kde předvedl veřejnou ukázku na Leteckém dni s Květy. Od té doby přiletěl An-225 do Česka už jen na tři komerční lety po roce 2000, naposledy ho mohli lidé vidět v roce 2006 v Praze.

Provozní ředitel letiště Michal Holubec řekl, že letadlo Mrija je specifické tím, že je obrovské, a i pro letiště tyto rozměry hrají důležitou roli. V případě letadel, jako je Mrija, je potřeba pečlivě volit trasu, po které bude letadlo pojíždět, a také odbavovací plochu, na které bude stát. „Je potřeba, aby to letadlo pojíždělo tak, že motory se nacházejí nad zpevněnou částí, aby nenasály nějaké nečistoty. A je potřeba pečlivě dohlédnout při tom pojíždění, aby podvozek neopustil zpevněnou plochu,“ řekl Holubec.

Přistání největšího letadla na světe přilákalo do Mošnova desítky fanoušků letectví, kteří stroj pozorovali a fotografovali zpoza plotu. V příštích dnech možná budou mít šanci prohlédnout si Mriju ještě lépe. „Chtěli bychom o víkendu připravit nějakou možnost, aby se lidé mohli na letadlo podívat,“ řekl Holubec.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!