Penta Letiště Vodochody jisté ještě nemá, obce napadly posudky

Vizualizace letiště Vodochody

Vizualizace letiště Vodochody

Schvalování studie EIA (proces posuzování vlivů na životní prostředí) v souvislosti s Letištěm Vodochody možná neproběhlo v souladu se zákonem. Tvrdí to alespoň sdružení starostů Stop letiště Vodochody. Studie je přitom zásadní pro rozšíření letiště.

Středočeský kraj dostal námitky kraje a starostů zhruba 20 okolních obcí k loňskému rozhodnutí ministerstva, které v rámci procesu EIA rozšíření letiště posvětilo.

„Na základě našeho dnešního jednání sepíšeme další podnět. V něm uvedeme všechny argumenty, proč podle nás proces schvalování studie EIA neproběhl v souladu se zákonem. Požádáme ministra Brabce, aby zrušil souhlasné stanovisko ke studii EIA,“ uvedl právní zástupce sdružení starostů Stop letiště Vodochody Luděk Šikola.

Pokud budou připomínky shledány jako závažné, ministr životního prostředí Richard Brabec dostane od kraje doporučení, aby se letištěm dále zabýval a původní rozhodnutí úřadu případně změnil. Ministerstvo životního prostředí loni v říjnu v rámci řízení EIA souhlasilo s rozšířením letiště. Vymínilo si však 124 podmínek, které jsou nezbytné pro zachování životního prostředí a ochrany obyvatel před hlukem.

V podmínkách, které musí investor splnit, uvedlo například dostavění přivaděče na dálnici D8, omezení počtu startů a přistání letadel nebo rozměry strojů, které bude moci letiště přijímat. Za rok podle úřadu může letiště odbavit 35 tisíc startů a přistání, což je zhruba čtvrtina objemu odbavených strojů na Letišti Václava Havla v pražské Ruzyni.

Letiště Vodochody
Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Aero ho koupila od státu na začátku roku 2007 za tři miliardy korun. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016. Kladné stanovisko EIA je pro dokončení projektu nezbytné.

Tyto podmínky jsou ale podle Řiháka právně nevymahatelné, a jsou tak slabou ochranou pro obyvatele v okolí letiště. Starostové se podle něj obávají přílišného nárůstu hluku, prašnosti a znečištění spodních vod, které by s sebou rozšíření letiště mohlo přinést.

To, že se všechny podmínky MŽP nemusí podařit vymoci, potvrdila i Peštová. Pokud se ale najdou nesrovnalosti mezi dodanými posudky v rámci procesu EIA a dokumenty, které o letišti za Středočeský kraj dodal Řihák, bude to důvodem pro zahájení přezkumu původního rozhodnutí MŽP.