Plány na digitální vzdělávání v Česku krachují

Práce s počítačem, ilustrační foto

Práce s počítačem, ilustrační foto Zdroj: CC BY SA 2.0: Andrew_Writer via Flickr

Školy a podmínky pro digitální vzdělávání
počítače
Počítač Hewlett-Packard
4
Fotogalerie

Z tři roky staré vládní Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 je dosud splněno minimum. Nyní je řada na novém zmocněnci pro oblast digitálního vzdělávání a exšéfovi českého Microsoftu Ivanu Pilném.

Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020, která je v půlce svého plánovaného období, zatím úřady naplnily jen z nepatrné části. Z více než čtyř desítek úkolů je zatím splněný jediný. U dalších pěti alespoň nastal za tři roky od schválení vládou Bohuslava Sobotky významný pokrok, říká zpráva, kterou včera projednala vláda.

„Během let se popsala spousta papírů, ale málo se udělalo. Máme zpoždění,“ řekl Ivan Pilný, bývalý ministr financí. Ten se stal na ministerstvu školství zmocněncem pro oblast digitálního vzdělávání. Zároveň je i předsedou DigiKoalice, která sdružuje zástupce státních institucí i IT firem. „Ze strategie vypadává málo výsledků, postup je pomalý,“ dodává.

Změnit se podle strategie mají vzdělávací programy, aby se ve výuce žáků dával větší důraz na digitální gramotnost. Školy by měly získat vysokorychlostní připojení a další potřebné podmínky.

Jedním z problémů je podle Pilného roztříštěnost aktivit bez silné koordinace. Jako příklad uvádí, že na zřízení vysokorychlostního internetu ve veřejných institucích včetně škol bylo vyčleněno sedm miliard korun.

Školy a podmínky pro digitální vzděláváníŠkoly a podmínky pro digitální vzdělávání|E15, Pramen: Česká školní inspekce

Jenže se do výzvy nikdo nepřihlásil. „Něco je špatně. Budu o tom jednat s ministerstvem průmyslu a obchodu,“ uvedl Pilný. Podle odborníků nebylo dosud na ministerstvu školství na naplňování digitální strategie dost lidí. „Nedá se říct, že by strategie digitálního vzdělávání byla pro ministerstvo školství prioritou, že by ji brali tak vážně, jak by si zasloužila,“ míní Daniel Lessner z Jednoty školských informatiků, který naplňování strategie dlouhodobě sleduje.

Podle něj je nutné zlepšit hlavně podmínky, vybavení a znalosti nejen učitelů, ale i ředitelů škol.

„Chybí systematická podpora učitelů v podobě odborného vzdělávání. Samotné hardwarové vybavení škol začíná zastarávat nebo úplně chybí,“ souhlasí Michal Orság, ředitel organizace EDULAB, která podporuje technologie ve výuce. Zájem učitelů i rodičů o modernizaci výuky se ale podle něj už zvyšuje. „Učitelé i rodiče si uvědomili, že je to nezbytná součást vzdělávání v 21. století,“ poznamenal Orság.