Podnikatelé se zastali Šmerdy, nový ministr prý nemá odbornost

„Jmenování nového ministra, který nemá s ohledem na svoji dosavadní činnost žádné odborné znalosti ani zkušenosti pro řízení tak složitého rezortu, v nás vzbuzuje obavu, že nedávno nastoupená koncepce bude opět změněna bez návazné kontinuity,“ píší autoři dopisu.
Zatímco Šmerdu chválí za konstruktivní dialog a řešení problémů financování dopravních staveb, s Dobešem se může vrátit éra ministra Víta Bárty, která prý poškodila stavebnictví a celou ekonomiku. Pod dopisem je podepsaný předseda Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů Jan Wiesner a prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
Šmerda se přesunul z pozice náměstka do ministerského křesla v dubnu poté, co Vít Bárta z funkce odstoupil pro podezření z uplácení poslanců. Nestranický ministr se postupně distancoval od svého bývalého šéfa a řadu věcí změnil.
Pod stolem skončila například Bártova superstrategie dopravy nebo plány na rozšíření mýtného na silnice nižších tříd. Za Šmerdy došlo i k některým personálním změnám. Odejít musel například šéf ČD Cargo Jiří Vodička, který nastoupil loni za Bárty.
Šmerda rovněž odhalil nekryté smlouvy za desítky miliard korun, které úřad v minulosti uzavřel. Na rozdíl od Bárty také hodlal posílit rozpočet fondu dopravu. Nový ministr Dobeš za jeden z nejdůležitějších úkolů uvedl rozšíření mýtného na nižší třídy, což Šmerda označoval za ekonomický nesmysl.