Policie obvinila řidiče kamionu z obecného ohrožení

Následky srážky Pendolina s kamionem

Následky srážky Pendolina s kamionem Zdroj: ctk

Policie obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti padesátiletého řidiče polského kamionu, který se ve Studénce na Novojičínsku srazil s vlakem Pendolino. V případě odsouzení mu hrozí tři až deset let vězení. Policisté budou s velkou pravděpodobností žádat jeho vzetí do vazby.

Uvedl, že muž už byl vyslechnut jako podezřelý i jako obviněný. „Vypovídal. O obsahu výpovědi nyní nechci hovořit. Neřekl bych, že je z toho zdrcený,“ řekl zástupce ředitele moravskoslezské policie Radim Witta. Podle něj nic nenasvědčuje tomu, že na přejezd vjel úmyslně, aby způsobil srážku kamionu s vlakem. „Právě proto jsme jednání kvalifikovali jako obecné ohrožení z nedbalosti,“ řekl.

Doplnil, že s největší pravděpodobností policie prostřednictvím státního zástupce bude u ostravského okresního soudu žádat vzetí obviněného do vazby. Jedním z důvodů je vysoká trestní sazba. „Navíc se jedná o cizince. Je reálné, že se bude vyhýbat trestnímu stíhání, že se bude skrývat,“ řekl Witta.

Dodal, že řidič na přejezd vjel v době, kdy více než 30 vteřin blikala červená světla. Před ním projelo na červenou minimálně jedno další auto. Policie také ví, že šofér v minulosti neměl na českých silnicích problémy s dodržováním předpisů. „Jak na tom byl v Polsku, ještě nevíme, tyto informace jsme ještě od kolegů nedostali,“ uvedl.

Nehoda má už tři mrtvé

Středeční srážka vlaku Pendolino a kamionu ve Studénce na Novojičínsku si v noci vyžádala třetí oběť. Jde o čtyřiašedesátiletého muže z Moravskoslezského kraje. Už v den nehody zemřeli dva muži ve věku 39 a 49 let, dalších 18 lidí se zranilo.

„Mohu potvrdit, že v pozdních nočních hodinách zemřel jeden z našich vážně zraněných pacientů,“ řekl mluvčí ostravské fakultní nemocnice Tomáš Oborný. Byl to starší muž, údajně cestující z vlaku. Oborný dodal, že další tři lidé zůstávají i nadále ve velmi vážném stavu.

Nejvážněji zranění leží v ostravské fakultní nemocnici. Nyní v ní zůstávají čtyři pacienti, jejich stav je stabilizovaný. Tři z těchto lidí jsou na jednotce intenzivní péče. Ve dvou případech jde o pacienty s polytraumaty, tedy mnohoorgánovými postiženími. Ředitel nemocnice David Feltl už ve středu uvedl, že pacienti utrpěli například zhmoždění mozku, plic, krvácení do dutiny břišní, natržení různých orgánů i amputace. Čtvrtý pacient v ostravské nemocnici má komplikovanou zlomeninu.

Vlaky ve Studénce mohou nabírat zpoždění kolem deseti minut
Vlaky, které projíždějí Studénkou na Novojičínsku, mohou vinou omezení po středeční tragické nehodě nabírat zpoždění kolem deseti minut. Další dvě koleje zůstávají neprůjezdné, technici je uvedou do provozu dnes či v pátek. ČTK to dnes řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Nehoda se stala ve středu ráno. Vlak narazil do nákladního auta. Na 14 hodin nehoda úplně zastavila provoz na trati. Tři lidé nehodu nepřežili, 18 dalších utrpělo zranění.
Poškozené pendolino na trase do Košic nahradí vlaky typu EC/IC
Poškozenou soupravu Pendolino po středeční tragické srážce ve Studénce České dráhy dočasně nahradí vlaky využívané pro spojení typu EuroCity a InterCity. Vozy, které jezdí například do Berlína nebo Budapešti, nasadí na mezinárodní spojení Praha-Košice-Praha. ČTK to dnes řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dopravce má nyní ze sedmi pendolin k dispozici pět vlaků; sedmá záložní souprava je v plánované opravě.
Souprava poškozená srážkou ve Studénce je zatím odtažena do Bohumína, odkud bude po nezbytném prošetření přemístěna do domovského depa v Praze. „Tyto odborné expertizy budou probíhat v příštích dnech a týdnech, a následné rozhodnutí o budoucnosti jednotky lze tedy očekávat nejdříve v horizontu několika týdnů,“ uvedl Šťáhlavský. Dráhy při posouzení nutného rozsahu oprav podle něj spolupracují i s výrobcem a jeho experty.
České dráhy vlastní sedm souprav Pendolino. Běžně jich využívají šest, jedna je záložní a využívá se zpravidla jako náhrada při plánovaných údržbách zbylých souprav. „V současné době probíhá právě taková údržba na jedné jednotce. Jedná se o plánovanou údržbu vyššího rozsahu, tzv. vyvazovací opravu, proto je dočasně k dispozici po včerejší nehodě pouze pět jednotek,“ odůvodnil potřebu místo havarované soupravy zařadit jiný typ vlaku.