Dohodu o úpravě problematické smlouvy podepsal dopravní podnik, největší městská společnost v Česku, a strojírenská firma po několikaměsíčním vyjednávání loni v květnu. Kromě rozložení splátek a zachování ceny se dohodly mimo jiné na lepší výbavě tramvají a prodloužení záruky pro již dodané poruchové tramvaje. Praha má ručit za to, že dopravní podnik závazky splatí do roku 2022.
Už dřív se mluvilo o tom, že pro dopravní podnik jsou garance existenčně důležité. Bez nich by totiž Škoda Transportation od dohody o odložených splátkách odstoupila a dopravní podnik by musel za tramvaje platit tak jako doposud. „Znamenalo by to další zadlužování dopravního podniku, eventuálně Prahy,“ řekl ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Podnik už zaplatil zhruba polovinu z 250 objednaných tramvají.
Znamenalo by to další zadlužování dopravního podniku, eventuálně Prahy
Garance po několika odkladech už vloni jednou zastupitelé odsouhlasili. Kvůli obavě z takzvané nepovolené veřejné podpory si ale vyžádali projednání s Evropskou komisí a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a další hlasování v zastupitelstvu. Podle Ďuriše kvůli tomu podnik vyjednal dodatek k původní dohodě se Škodou Transportation, podle něhož se souhlas zastupitelů s garancemi posunul z konce loňského roku na závěr března.
V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity, které byly vyvinuty speciálně pro Prahu. Smlouva dopravní podnik na několik let zatížila vysokými splátkami.