Praha v době smogu zavede MHD zdarma, město za opatření zaplatí miliony korun denně

(ilustrační foto)

(ilustrační foto) Zdroj: Blesk:Czech News Center / Rušinová Mária

(ilustrační foto)
(ilustrační foto)
3
Fotogalerie

Hlavní město zavede v době smogových situací MHD zdarma, a to včetně vlaků. Jeden den bezplatné přepravy vyjde městskou pokladnu na pět milionů korun, držitelům časových jízdenek neplánuje magistrát část jízdného vracet. Rozhodli o tom pražští radní. Opatření zvažovala i minulá politická reprezentace, nakonec od něj však ustoupila se zdůvodněním, že by to na kvalitu ovzduší nemělo výraznější vliv. Město nyní připravuje i další opatření, například vyhlášku omezující topení tuhými palivy.

„Je to jasný signál, který chceme vyslat směrem k občanům, že v případě vyhlášení smogové situace se životní prostředí nachází v nějaké krizové situaci, která ohrožuje lidské zdraví,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Smogové situace v jednotlivých krajích vyhlašuje Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), a to ve stupni „smogová situace“ a„regulace“, kdy se omezuje výroba. Město chce MHD zdarma zavádět již při mírnější situaci.

Náklady, které magistrát odhadl na pět milionů korun za jeden den opatření, bude město dopravcům kompenzovat z rozpočtové rezervy, a to vždy za čtvrtletí. Pokud jde o posílení kapacity spojů tak, aby zvládly případné zvýšení počtu cestujících, je podle dokumentu problematické. Jak v případě tramvajové sítě, tak metra a železnice je v metropoli síť v podstatě na hranici kapacity. Podle schváleného dokumentu by bylo opatření účinnější, kdyby se k němu připojil Středočeský kraj. Zástupci kraje jsou podle Hlubučka nápadu otevřeni, ale jednání jsou teprve na začátku.

Lidé, kteří si platí dlouhodobou časovou jízdenku, nebudou mít v případě zavedení MHD zdarma nárok na návrat části jízdného. Podle vedení města by to bylo s ohledem na fakt, že jízdné je v Praze výrazně dotováno a roční kupon vyjde na deset korun denně, neefektivní už kvůli nákladům na vracení. Podobně by se jízdné nevracelo ani v případě železničních dopravců, kteří na území Prahy zajišťují regionální přepravu.

Podle statistik je v Praze vyhlášen některý ze stupňů smogové situace v průměru zhruba pět až sedm dní v roce. Loňská novela zákona o ochraně ovzduší zpřísnila limity pro vyhlášení, takže se dá v budoucnu předpokládat vyšší počet dní. Město počítá s tím, že uspořádá informační kampaň, která bude Pražany předem o opatření informovat.

Minulá politická reprezentace připravovala pro období nejtěžších smogových situací tzv. regulační řád. V jeho rámci zvažovala i zavedení MHD zdarma, po zpracování studií však magistrát rozhodl, že by na stav ovzduší pravděpodobně toto opatření nemělo výrazný vliv. Výrazněji pomoci měl v době smogu plán omezit vjezd do metropole pro nákladní a polovinu osobních vozů. Po téměř dvou letech přípravy se však ukázalo, že zavedení podobného systému je nereálné, a to zejména kvůli chybějícím objízdným trasám a komplikovanosti reálného vymáhání zákazu.

Šéf zastupitelského klubu ANO a poslanec Patrik Nacher je k opatření skeptický. "Podle mě to ten efekt, který se od toho očekává, mít nebude," uvedl. Dodal, že část spojů MHD už je nyní na hraně kapacity a v případě dojíždění Středočechů se nedostává P+R parkovišť, kde by lidé mohli auta nechat. Cestou ke zlepšení ovzduší je podle něj například podpora elektromobility.

Z českých měst byla v minulosti MHD zdarma kvůli znečištění ovzduší a smogové situaci dočasně například v Přerově nebo v Ostravě. V Evropě k tomuto kroku sáhli několikrát například v Paříži, v několika polských městech, v Belgii nebo v Itálii. Pařížská radnice kromě toho také v některých případech zdarma půjčovala kola a elektromobily a v kritických dnech využívá střídavou dopravu - v lichý den při něm mohou vyjíždět jen auta s lichým koncovým číslem poznávací značky, v sudý den pak jen se sudým číslem. V Polsku je zase možné v určitých případech bezplatné použití záchytných parkovišť.

Praha je po Ostravě druhým nejhorším městem z hlediska znečištění ovzduší. Zatímco v Ostravě je smog dán především výrobou, v metropoli drtivou většinu - zhruba 80 procent - zplodin produkuje doprava. Vliv hraje zejména v oblastech se zástavbou rodinných domů také vytápění domácností. Magistrát proto připravuje vyhlášku, která by omezovala topení tuhými palivy. V plánu jsou i jiná opatření na zlepšení ovzduší, týkající se zejména automobilové, ale i například lodní dopravy.

Prahu čeká zákaz topením uhlí či měření emisí aut na silnicích

Policisté na pražských ulicích by v blízké budoucnosti mohli s pomocí speciální techniky zjišťovat, zda projíždějící vozy nemají odmontované či nefunkční filtry pevných částic. Praha také připravuje vyhlášku, která by měla zakázat topení uhlím a obecně regulovat topení tuhými palivy. Řekl to náměstek pražského primátora Petr Hlubuček (STAN). Lidem, kteří by kvůli vyhlášce museli vyměnit kotel, mohou pomoci tzv. kotlíkové dotace. Město připravuje i další opatření ke zlepšení ovzduší, například nízkoemisní zónu či MHD zdarma v době smogu.

Podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN) zemře v metropoli každý rok předčasně kvůli znečištění ovzduší 1200 lidí a ekonomické škody dosahují 18 miliard korun. Město se proto chce na zlepšení kvality ovzduší výrazně zaměřit.

S ohledem na to, že většinu znečištění v Praze produkuje doprava, se chce magistrát soustředit na emise z automobilů. Hlavní město trápí zejména prachové částice označované jako PM10, které jsou velmi malé a při vdechnutí se usazují v plicních sklípcích, odkud se dostávají do krevního oběhu a roznášejí rakovinotvorné látky. Zásadním problémem zvyšujícím jejich koncentraci jsou dieselové motory s poškozeným nebo úplně chybějícím filtrem pevných částic. Podle minulých měření produkuje pět procent těchto automobilů polovinu nejškodlivějších emisí.

Praha se proto domluvila s policií na tom, že by v budoucnu mohli policisté s pomocí mobilních stanic měřit emise projíždějících aut přímo u silnic. Technika by měla identifikovat právě auta s odmontovaným nebo poškozeným filtrem a policisté by dotyčného řidiče odeslali na stanici technické kontroly (STK). Zatím není jasné, kdy by se mohly kontroly na pražských silnicích začít objevovat pravidelně. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že ministerstvo dopravy již začalo soutěžit mobilní měřicí stanice a nasadit by se mohly koncem jara.

Podle vedoucího odboru dopravy pražské policie Jiřího Duška v současnosti legislativa umožňuje kontroly provádět, je však nutné zajistit techniku a ošetřit organizační záležitosti. Komplikací je například fakt, že policista, který pošle řidiče na STK, tam musí jet s ním. Je tak nutné zajistit, aby stanice přijímaly řidiče z kontrol přednostně. V případě, že technici na voze nic závadného neodhalí, zaplatí poplatek za kontrolu policie.

Dalším z chystaných opatření je vyhláška, která by omezovala topení tuhými palivy. Má se zaměřit zejména na topení uhlím, které podle magistrátu patří především ve čtvrtích se zástavbou rodinných domů k nejvýraznějším zdrojům znečištění. Podle Hlubučka topí v kotlích s velmi špatnou emisní třídou v Praze asi 400 až 500 domácností.

Vedení magistrátu se odkazuje na fakt, že lidé mohou při modernizaci vytápění dosáhnout na tzv. kotlíkové dotace, které lze čerpat do roku 2020. Náměstek upozornil, že od září 2022 bude stejně zákonem o ochraně ovzduší zakázáno topit kotli spadajícími do nejnižších dvou z pěti emisních tříd, takže nutnost výměny dotyčné nemine. Na přípravě vyhlášky se radní shodli, ale zatím je na samém začátku.

Pražský magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Podle Hlubučka se stávající vedení chce k plánu vrátit, ale je potřeba změnit nařízení vlády. Magistrát hodlá prověřit také možnost zpoplatnění vjezdu do centra.