Průzkum: Češi hodnotí kvalitu vzdělávání ve školách pozitivně

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CC BY 2.0: Universitat Salzburg (PR) via Flickr

Češi poměrně příznivě hodnotí kvalitu vzdělávání v různých typech tuzemských škol. Vyplývá to ze zářijového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Nejlépe respondenti vnímají gymnázia a základní školy, hůře hodnotili kvalitu vzdělávání na středních odborných učilištích, ale i tam převažovaly pozitivní odpovědi.

V případě gymnázií a ZŠ 71 procent respondentů uvedlo, že úroveň vzdělávání je velmi dobrá nebo spíše dobrá. Gymnázia dosáhla nejvyššího možného ohodnocení u 23 procent dotázaných, v případě ZŠ to bylo o deset procentních bodů méně.

V pomyslném žebříčku následovaly vysoké školy, střední odborné školy s maturitou a vyšší odborné školy. Na chvostu skončila učiliště, která hodnotilo kladně 52 procent lidí. Třetina naopak uvedla, že je jejich úroveň spíše nebo velmi špatná. U vysokých a vyšších odborných škol se také ukázalo, že s nimi řada lidí nemá zkušenosti. Zhruba čtvrtina jejich úroveň nedokázala posoudit.

Výzkum se také zaměřil na vlastnosti, které školy u žáků rozvíjejí. Bezmála tři čtvrtiny respondentů jsou přesvědčeny, že se školám při rozvoji znalostí daří. Obecně je možné podle autorů průzkumu říci, že lidé považují za úspěšný i rozvoj dalších kompetencí. Jde například o orientaci ve společnosti, týmovou práci, tvořivost, samostatnost a sebedůvěru. Školám se ale podle průzkumu naopak nedaří v rozvoji morálních hodnot a udržování kázně.

Průzkumu se v první polovině září zúčastnilo 994 respondentů starších 15 let. Uskutečnil se formou osobního rozhovoru.