Řešení premiéra s platy řidičů nebude fungovat, míní Ťok

Dan Ťok, ministr dopravy

Dan Ťok, ministr dopravy Zdroj: ctk

Ministr dopravy Dan Ťok
Ministr dopravy Dan Ťok
Autobusová zastávka Háje v obležení cestujících
Nová autobusová zastávka Milíčov zatím zeje prázdnotou
stávka
6
Fotogalerie

Za nefunkční a v krátkém čase neproveditelný považuje ministr dopravy Dan Ťok (ANO) návrh řešení, jak dostat do krajů peníze na platy řidičů autobusů, s kterým na dnešní jednání vlády přijde premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Ťok v tiskové zprávě uvedl, že nejjednodušším řešením je posílit financování oprav krajských silnic, přičemž kraje by peníze mohly využít k co nejrychlejšímu navýšení platů řidičů.

 

Sobotka řekl, že kabinetu navrhne uvolnit 420 milionů korun z rozpočtové rezervy. Částka by měla pokrýt zhruba polovinu letošních nákladů spojených s navýšením platů, jak je vyčíslily kraje, uvedl. Ťok by měl podle jeho představ přijít se systémem, jak by ministerstvo dopravy peníze rozdělovalo do krajů. Regiony by musely kvůli dotaci doložit, že náklady vynaložily oprávněně a že směřují k řidičům.

 

 

Ťok takové řešení považuje za komplikované. "Zahltíme se papírováním a ve výsledku zjistíme, že peníze k řidičům doputují bůhví kdy," uvedl. Dodal, že stojí na straně řidičů a se zvýšením jejich platů souhlasí, Sobotkův návrh však považuje za "nefunkční a v rychlém čase neproveditelný".

 

Ministr dříve navrhoval, aby do krajů putovaly na opravy silnic nižších tříd čtyři miliardy korun, z toho 2,5 miliardy ze Státního fondu dopravní infrastruktury a 1,5 miliardy z rozpočtové rezervy. Po vleklých sporech s ČSSD kabinet koncem února z rezervy uvolnil půl miliardy. Rozhodnutí kritizovala šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO), podle níž mohly kraje miliardu navíc vynaložit právě na platy řidičů.

 

"Kraje už potřebné peníze dávno mohly mít, pokud by koaliční partneři neodmítli dát krajům na financování oprav silnic 2. a 3. tříd čtyři miliardy," uvedl dnes Ťok. Peníze teď logicky krajům chybí, dodal. "Nejjednodušší řešení je posílit financování oprav krajských silnic, jak už jsme s ministrem financí navrhovali," řekl.

 

Stávkovat budou řidiči hlavně na Moravě

 

Stávka řidičů linkových autobusů kvůli nízkým mzdám bude ve většině krajů zřejmě symbolická nebo žádná. Ke čtvrteční akci se ve větší míře chtějí připojit jen řidiči v Jihomoravském a Olomouckém kraji. Naopak v Jihočeském kraji se podařilo hrozbu stávky zažehnat díky dohodě kraje s dopravci, kteří souhlasili s tím, že se budou na zvýšení mezd řidičů podílet.

 

 

 

Největší problémy přinese stávka cestujícím na jižní Moravě. Do protestu se tam zapojí řidiči šesti dopravců, jimiž jsou Bors Břeclav, Adosa, ČSAD Kyjov Bus, Vydos Bus, Tourbus a ČAD Blansko.

 

Spoje v Jihomoravském kraji ve čtvrtek nevyjedou na 67 autobusových linkách z 225 a na 71 linkách pojedou jen částečně. MHD v Brně a linky z Brna do okolních vesnic s označením do čísla 99 pojedou bez omezení. S výjimkou MHD v Blansku pojedou městské autobusy i v dalších okresních městech, vyplývá z údajů na webu koordinátora jihomoravské dopravy Kordis JMK.

 

V Olomouckém kraji se na komplikace musí připravit především cestující na Šumpersku a Jesenicku. K protestu se v těchto regionech chce přidat značná část řidičů. Naopak na Olomoucku, Přerovsku a Prostějovsku by stávka provoz autobusových linek poznamenat příliš neměla.

 

Ke stávce se připojí také řidiči MHD v České Lípě. Vedení města se se zástupci dopravní společnosti BusLine dohodlo, že zajistí linky, které přepravují nejvíce lidí.