Sen o tramvaji na pražské Jižní Město nabírá konkrétní rozměry

tramvaje v Praze

tramvaje v Praze Zdroj: E15

Tramvaj KT8D5
Pražské tramvaje
Tramvajová trať má být zároveň významným obohacením i Václavského náměstí. (Zdroj: Archiv DPP)
Tramvajová trať má být zároveň významným obohacením i Václavského náměstí. (Zdroj: Archiv DPP)
Tramvajová trať má být zároveň významným obohacením i Václavského náměstí. (Zdroj: Archiv DPP)
8
Fotogalerie

Tramvajová trať ze Žižkova přes Spořilov na největší pražské sídliště Jižní Město je předmětem úvah již dlouho. Od konce loňského roku však pražský magistrát považuje její výstavbu za nutnost a Institutu plánování a rozvoje ji zanesl do nového Metropolitního plánu. Nové spojení se má podle institutu začít budovat v souvislosti s plánovaným zakrytím frekventované Spořilovské ulice. V dalších letech přijde na řadu i výstavba dalších tramvajových tratí.

S výstavbou tramvajového kolejiště se na Jižním městě nyní počítá na trase Háje – Opatov – Chodovec – Spořilov s výhledem na další propojení na Prahu 10.

„Trať spojující Žižkov, Spořilov a Jižní Město bude součástí takzvané východní tramvajové tangenty, která propojí stávající trasy na Žižkově, v Libni a v Kobylisích, a dále je rozšíří tak, aby tramvaje pokryly jihovýchodní část metropole,“ uvedl k plánu Rostislav Korbel zastupitel Prahy 11 za JMND s tím, že po provedení ověřovací projektové studie byla tramvajová trať vybrána jako vhodný dopravní prostředek k navýšení kapacity a komfortu hromadné dopravy z Jižního Města. Zároveň by tramvajové spojení odlehčilo přetížené lince metra C.

Současně s výstavbou tramvajové trati dojde podle plánu k významnému omezení autobusových linek v místech, které tramvaj nahradí.

„K neopomenutelným aspektům tramvajové dopravy patří nižší negativní vlivy na životní prostředí. Jako příklad je možné doložit výzkumy zatížení emisemi, kde na jednoho přepraveného cestujícího v horizontu roku 2040 vykazuje výroba elektřiny pro tramvaje významně nižší hodnoty než provoz autobusů,“ doplňuje Korbel.

V kontrastu s doporučeními dopravních odborníků a urbanistů stojí slova bývalého starosty MČ Praha 11 Jiřího Štylera, který v lednu uvedl pro Pražský deník uvedl, že tramvaje v Türkově ulici způsobí dopravní kolaps, neboť touto trasou řidiči automobilů objíždějí dálnici D1 v případě zácpy.

Podle obyvatel Jižního Města by však automobily neměly zbytečně z dálnice sjíždět, neboť dopravní situace je zde již často neúnosná.

Podívejte se na historii i současnost pražské tramvajvé dopravy: