Sucho brání parnímu provozu na kolejích

Parní lokomotiva "Čtyřkolák"

Parní lokomotiva "Čtyřkolák" Zdroj: Elektracentrum, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Nebývale suché počasí v posledních dnech téměř zastavilo tradiční letní provoz parních vlaků na české železnici. Srpen přitom bývá měsícem, kdy je parních jízd nejvíce. České dráhy se proto snaží nahlášené akce nerušit, místo páry se ale příznivci železniční historie dočkají dieselů.

Nejhorší je situace ve středních Čechách. Dráhy přes léto provozují pravidelné jízdy na takzvané Kolešovce, tedy nevyužívané trati z železničního muzea v Lužné do Kolešovic. „Z důvodů extrémního sucha jsme museli parní provoz zrušit a nasadit motorovou lokomotivu. Bylo to na příkaz hasičů a hejtmana,“ řekl serveru E15.cz přednosta muzea Jindřich Rachota.

Ze stejného důvodu musela dieselová lokomotiva táhnout i „parní“ vlak na Křivoklát. Nebezpečí požáru od jisker lokomotivy ale hrozí i v západních a jižních Čechách. O následujícím víkendu proto neuvidí návštěvníci oblíbenou parovku Kafemlejnek v roztopeném stavu na Bezdružické lokálce. „Další program ale zůstává v platnosti,“ uvedla mluvčí drah Radka Pistoriusová. Návštěvníci tak v Bezdružicích uvidí třeba inspektorskou drezínu.

Alespoň malou náplast nabídnou dráhy ve stejný čas návštěvníkům jihočeské části Šumavy, kde vrcholí šumavské léto s párou. Vpředu vlaku bude dýmající lokomotiva, nebude ale v tahu. Vlak zezadu potlačí diesel. I v jižních Čechách totiž platí nařízení hejtmana, které výslovně parní vlaky zmiňuje jako rizikové.

Letní atrakce Jindřichohradeckých místních dráh - parní lokomotivaLetní atrakce Jindřichohradeckých místních dráh - parní lokomotiva | Harold, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)Přísnější opatření musí dodržovat i parní lokomotiva Jindřichohradeckých místních drah

Vyrovnat se s tím musely i Jindřichohradecké místní dráhy, na jejichž úzkokolejce je parní vlak v létě pravidelným zjevem. Firma parní provoz nezrušila, ale musela jej lépe zabezpečit. „V reálu to vypadá tak, že za parním vlakem jede další souprava s rezervoárem vody, pro případné nutné dohašení jisker. Je to oblíbený objekt pro fotografující železniční nadšence,“ řekl E15.cz šéf JHMD Boris Čajánek. Okolí úzkokolejky je podle něj řádně vysekáno, žádné dohašování prý zatím nebylo třeba.

To ale neplatí o běžných tratích, které od dob zrušení všeobecného parního provozu před více než třiceti lety zaplavila zeleň a náletové dřeviny. Široké výseky jsou tak minulostí. O možnost odstraňování dřevin nyní vede spor správa železnic s inspekcí životního prostředí.