Havlíček pořídí systém dálničních známek za třetinu | E15.cz

Systém elektronických vinět pořídí Havlíček za polovinu. Provoz zajistí státní firma Cendis

ČTK

Informační systém k elektronickým dálničním známkám zajistí státní podnik Cendis. Vyjde na 128 milionů korun, což je výrazně méně než 401 milionů, za které stát původně zakázku vysoutěžil, uvedl to ministr dopravy Karel Havlíček. Cendis navíc převezme za zlomek původních nákladů i roli supervizora mýta.

S Cendisem, jako provozovatelem systému dálničních známek, se počítalo už dříve. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který má přípravu systému na starosti, však nakonec zvolil jiný postup. Zakázku na informační systém k dálničním známkám svěřil firmě Asseco Central Europe. Zakázka, kvůli níž skončil ve funkci ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO), byla po velké kritice zrušena. Kremlíkův nástupce Karel Havlíček (ANO) zrušil i zakázku na supervizora mýtného systému. V tendru Ředitelství silnic a dálnic původně zvítězila firma CGI.

Havlíček po pondělním jednání vlády řekl, že nový systém oba projekty propojuje. Funkce supervizora mýta by měla pomoci i při vybudování kontrolního systému k dálničním známkám, stát totiž využije kamery na mýtných branách ke kontrole úhrady poplatků za dálniční známky. Také zajištění kontroly bude mít na starosti Cendis, celkem by tak IT a kontrolní systém by měl vyjít na asi 310 milionů korun. Ještě v lednu byl podle Havlíčka účet za oba systémy 602 milionů korun.

Nové řešení počítá s tím, že Cendis převezme roli systémového integrátora projektu a zkombinuje vlastní řešení a veřejné zakázky, některé komponenty systému vyvine sám a velkou část bude soutěžit ve veřejných zakázkách. U některých služeb podle ministerstva využije hotová řešení z jiných projektů a také výsledky práce programátorů z takzvaného hackathonu, pokud to bude možné. Systém k dálničním známkám navíc bude napojen na Portál občana a portál BusinessInfo.cz.

SFDI v současnosti připravuje také novou zakázku na zajištění distribučních míst k dálničním známkám. Jde o obchodní místa, kde si známky budou moci koupit motoristé, které k tomu nevyužijí IT systém. Zakázka měla původně vyjít na přibližně 477 milionů korun, ale byla stejně jako ostatní soutěže kvůli vysoké ceně zrušena. Podle vládního zmocněnce pro IT a digitalizaci Vladimíra Dzurilly by nový tendr měl být více otevřen i komerčním e-shopům. Tím by se cena zakázky měla snížit.

 

Autor: ČTK
 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!