U jednoho zrušeného tendru nezůstane. Havlíček ukončí všechny zakázky k elektronickým vinětám

vicepremiér a šéf rezortů dopravy a průmyslu  Karel Havlíček

vicepremiér a šéf rezortů dopravy a průmyslu Karel Havlíček Zdroj: Michael Tomeš

Vladimír Kremlík, odvolaný ministr dopravy
vicepremiér a šéf rezortů dopravy a průmyslu  Karel Havlíček
Elektronická dálniční známka
vicepremiér a šéf rezortů dopravy a průmyslu  Karel Havlíček
5
Fotogalerie

Stát ukončí všechny zakázky k elektronickým dálničním známkám. Uvedl to nový ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Spolu s problematickou zakázkou na IT systém tak skončí i tendr na distribuci vinět, jehož odhadovaná cena byla přes 477 milionů korun. Všechny zakázky k systému budou přepracovány.

Stát už zrušil první zakázku na informační systém k dálničním známkám. Na té se původně dohodl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) s fimou Asseco Central Europe za 401 milionů korun. Zakázka, která byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášená otevřená soutěž, však vyvolala velkou vlnu kritiky z řad odborníků, opozice i premiéra Andreje Babiše (ANO). V pondělí kvůli ní skončil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), nahradil jej vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Havlíček. Ten následně rozhodl o zrušení zakázky na IT systém.

Vedle toho byla těsně před uzavřením další soutěž na zajištění sítě distribučních míst, kde by se prodávaly pro motoristy, kteří by nevyužívali prodej na internetu. Ta podle původních odhadů měla vyjít na zhruba 477 milionů korun. SFDI v ní už vybralo vítěze, čekalo ale na uplynutí lhůt pro případné námitky na podmínky tendru. Podle Havlíčka však budou po zrušení zakázky na IT systém ukončeny i všechny ostatní zakázky k elektronickým známkám, tedy i na distribuční místa.

„Z našeho pohledu byla zakázka na distribuci opět nelogicky vypsána. Pokud někdo, zejména čerpací stanice, poskytuje tyto služby, tak to není za účelem byznysu, ale za účelem získání zákazníka,“ řekl Havlíček. Podle něj je tato služba obvykle provozována zdarma nebo maximálně za symbolický poplatek od státu. „Nesmí se z toho dělat byznys, je to přirozená nabídka služeb čerpacích stanic,“ dodal.

Základem pro všechny části k systému elektronickým dálničních známek by se teoreticky mohl stát informační systém, na kterém pracují v rámci veřejného hackathonu dobrovolní programátoři. „Pokud se prokáže, že tento systém je bezpečný a kvalitní, mohl by tvořit východiska pro to, jakým způsobem se bude dále postupovat,“ podotkl ministr. V případě, že by stát využil systém od dobrovolníků, vypsal by v budoucnu soutěž na jeho provozovatele. Podle Havlíčka je vše možné stihnout do 1. prosince, kdy by měl být celý systém spuštěn.

Elektronické dálniční známky by měly začít fungovat od příštího roku a zcela nahradit dosavadní papírové kupony.