Taxikáři odvolali průjezd Prahou kvůli slibu zvýšení maximální ceny

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: siebert martin/euro

Na Strahově se odpoledne sešlo několik set taxikářů, podle pořadatelů až 500. Chtěli na protest projet Prahou, asociace ale jízdu odvolala na základě jednání na pražském magistrátu, kde jim bylo přislíbeno zvýšení maximální ceny za kilometr jízdy taxíkem. Vozidla ze Strahova postupně odjíždějí, někteří řidiči s tím ale nesouhlasí a dál diskutují.

Dopoledne se zástupci taxikářů sešli s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO) a zasedli v magistrátní pracovní skupině vedené primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO). Ministr si od taxikářů vyžádal doklady o možném stanovení jednotné ceny, Praha přislíbila do konce roku zvýšit maximální povolenou cenu za kilometr.

„Pan ministr pochopil, že taxislužba není jen o penězích, ale i o dalších aspektech, které je třeba řešit,“ řekl předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Karel Holcman.

Taxikáři měli sraz na Strahově ve 13:00, poté čekali, až přijedou zástupci Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT). „Ukázali jsme, že jsme schopní se za sebe postavit, že se jich nebojíme. Ve chvíli, kdy nesplní naše požadavky, to může být daleko horší než teď,“ řekl předseda AKT Karel Holcman a protestní jízdu odvolal. Ještě kolem 14:30 ale na Strahově diskutovaly hloučky lidí a stály taxíky.

Nejvyšší povolená cena za kilometr jízdy je v Praze 28 korun. O kolik by se měla cena zvýšit, není jasné. Taxikáři požadují stanovení minimální ceny, město do podnikatelského prostřední ale takto zasahovat nechce. Negativně se k tomu vyjádřilo i ministerstvo financí. „Minimální cenu není možné stanovit. Oni tvrdí, že je možné stanovit cenu konkrétní, požádal jsem je proto, aby dodali příklady z jiných zemí,“ řekl novinářům Babiš. Podle něj to funguje například v Budapešti nebo Bukurešti.

Komplexní řešení

Podle ministra se problém musí řešit komplexně, jednat by kromě ministerstva financí a magistrátu mělo také ministerstvo dopravy, případně finanční správa. „Zkoušky jsou jen malinká část. Je důležité, kdo může být taxikář a za jakých podmínek může získat oprávnění,“ řekl Babiš. Podle něj by v situaci, kdy někteří taxikáři jezdí nelegálně, mohla pomoci i elektronická evidence tržeb.

Taxikáři protestovali už v červenci, tehdy Prahou v průvodu, který také svolala asociace, projeli městem a způsobili komplikace v dopravě. Praha má dlouhodobé potíže s nepoctivými taxikáři, iniciovala změnu vyhlášky a připravila také novelu silničního zákona, což mezi provozovateli taxislužeb a mezi řidiči vyvolalo bouřlivé reakce.

Podle podkladů pro radu je v Praze 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Maximální částka za kilometr stanovená městskou vyhláškou je 28 korun. Praha připravila svou novelu silničního zákona, kterou už schválila rada. Musí ještě projít zastupitelstvem, poté ji hlavní město předloží Parlamentu.