Tripartita se na zvýšení financí pro dopravu nedohodla

ministr dopravy Pavel Dobeš (VV)

ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) Zdroj: Foto E15 Robert Zlatohlavek

Tripartita se na na svém dnešním jednání na zvýšení financí na dopravu nedohodla. Jednání mimo jiné ovlivnila neúčast ministra dopravy Pavla Dobeše (VV). K financování regionální železniční dopravy by se nově měla ustavit komise složená ze zástupců měst a krajů, která se sejde v říjnu. Zaznělo to na tiskové konferenci po skončení jednání.

Financování výstavby dopravní infrastruktury a veřejné dopravy tak zůstane na úrovni, na jaké je načrtnuto ve státním rozpočtu. „Pro nás je to nedostatečné,“ řekl předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša. Znamenalo by to podle něj, že by se musely vracet finanční prostředky EU a tisíce lidí, kteří pracují na dopravních stavbách, by přišly o pracovní místa. „My jsme vznesli požadavek, aby než dojde k dohodě, se stát postaral o financování regionální dopravy,“ dodal Pejša.

Zaměstnavatelé a odbory se při jednání dozvěděli, že neplatí předběžná dohoda týkající se financování regionální železniční dopravy v příštím roce. „Jeví se to v tomto okamžiku, že kraje trvají na platnosti memoranda,“ řekl první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Memorandum z roku 2009 krajům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy korun. Tuto částku chtěl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ročně snížit o 600 milionů Kč, kompromisní předběžná dohoda počítala s tím, že stát dá na regionální železniční dopravu 150 milionů korun, dalších 150 milionů kraje a po 150 milionech České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

Memorandum podepsala s hejtmany předchozí vláda Jana Fischera. Podle Kalouska není tento dokument právně závazný, hejtmani však na dodržení memoranda trvají a nepřipadá podle nich v úvahu, aby se kraje na financování regionálních železnic podílely dalšími 150 miliony korun. Zástupci krajů už dříve uvedli, že čekají na konečné rozhodnutí vlády.

Podle Pejši nemají ani České dráhy kde požadované prostředky ušetřit. Dopravce by rovněž kvůli přístupu vlády mohl přijít o dotace z Regionálních operačních programů, za které již objednal kolejová vozidla. Českým drahám tak hrozí škoda v řádu miliard korun, upozornil předák nejvlivnější odborové centrály na železnici.

Kraje budou podporovat snahy odborů a zástupců zaměstnanců o další navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), uvedl hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Čtyři miliardy, které fondu vláda přidala, jsou podle něj sice krok správným směrem, ale nebudou stačit. Dlouhodobě tak prý může chybět na dopravní infrastrukturu téměř 30 miliard korun. Rozpočet SFDI pro rok 2012 počítá včetně evropských peněz s 51,2 miliardy Kč. Proti letošnímu příjmu fondu jde o třímiliardové snížení. Loni rozpočet SFDI překročil 96 miliard korun.