Úzkokolejka láká víc než Orlík. Svezlo se přes sto tisíc turistů

Úzkokolejka

Úzkokolejka Zdroj: Profimedia.cz

Jindřichohradecká úzkokolejka je pro Čechy podstatně atraktivnějším turistickým lákadlem než většina jihočeských hradů a zámků. Letos už se s ní, coby funkční technickou památkou kraje, svezlo podle odhadů z průzkumu agentury GfK už na 117 tisíc lidí.

Takřka tři čtvrtiny cestujících přitom nastoupily do vláčku primárně pro jeho turistickou zajímavost, spíše než aby se dopravily z místa na místo. V souboji o přízeň návštěvníků Jižních Čech tak úzkokolejka vyhrála třeba se zámkem Orlík nebo hradem v Rožmberku.

Pro většinu cestujících zůstává úzkokolejka především vítaným zpestřením jejich cest po jižních Čechách bohatých na historické památky. Pro celou čtvrtinu cestujících je však podle průzkumu právě úzkokolejka dokonce hlavním důvodem pro návštěvu Jižních Čech.

„Cesta úzkokolejkou byla argumentem pro cestu do regionu více pro návštěvníky, jejichž příjem na domácnost je nižší, pro rodiny s dětmi a starší návštěvníky, pro obyvatele bližšího okolí (Jižní Čechy, Praha a Střední Čechy, Vysočina,“ praví průzkum GfK.

Návštěvnost turistických destinací v Jihočeském regionu (v tisících)Návštěvnost turistických destinací v Jihočeském regionuNávštěvnost turistických destinací v Jihočeském regionu | GfK

Cesta z Jindřichova Hradce

Nástupním místem na úzkokolejce je pro takřka čtyři pětiny cestujících Jindřichův Hradec, skoro pro čtvrtinu pak Nová Bystřice, která je naopak pro většinu návštěvníku hlavním cílovým bodem trasy. Cestující ve vlaku podle průzkumu nejlépe hodnotili prodej jízdenek, zážitek z cesty a obsluhu. Naopak nejhůře hodnoceným parametrem bylo wifi pokrytí na zastávkách a doprovodné programy.

Cestující naopak nepovažují za důležité možnosti, jako je třeba přeprava kol. K hlavním přednostem úzkokolejky patří pro turisty zážitek z cesty, krásná příroda v okolí a parní lokomotiva. Dobře byly hodnocené i služby ve vlaku (personál, snadná přeprava kol a občerstvení).

Proč si cestující vybrali úzkokolejkuProč si cestující vybrali úzkokolejkuProč si cestující vybrali úzkokolejku | GfK