Vláda chce zmenšit plochu gigafactory na Plzeňsku. Slíbila i investice do okolních obcí

Obec Líně

Obec Líně Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů
Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů
Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů
Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů
Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů
9
Fotogalerie

Vláda se dohodla s obcemi, že se změnší plocha areálu pro případnou gigafactory v  lokalitě Líně na Plzeňsku, kde by se měly vyrábět baterie. Zároveň slíbila investice do kompenzačních opatření pro obce, řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN).

Podle Síkely bude maximální plocha průmyslové zóny 200 hektarů namísto původně zvažovaných 700 hektarů. Stát bude investovat do silniční i železniční infrastruktury v okolí, aby omezil dopravní dopady na okolní obce a vytvoří zelený pás oddělující zónu od obcí. Letecká záchranná služba, která v lokalitě dosud sídlila, zůstane pro region plně funkční, řekl Síkela. Umístění gigafactory v lokalitě na Plzeňsku zvažuje německá automobilka Volkswagen.

Volkswagen Group se do produkce nových baterií, které jsou srdcem elektromobilů a tvoří asi 40 procent veškerých nákladů na výrobu nového vozu, rozhodla pod tlakem výpadků v dodavatelských řetězcích investovat prostřednictvím vlastních bateriových továren. Za tímto účelem také vznikla společnost PowerCo. VW se tak chce osvobodit od závislosti na asijských dodavatelích, zejména na Číně. A to přesto že automobilka v Číně přímo vyrábí a čínské zdroje využívá.

V Evropě chce VW vystavět šest nových továren na baterie. Celkový objem výroby by měl dosáhnout hranice 240 gigawatthodin. První továrna má být otevřena letos ve Švédsku, v roce 2025 by podle plánů firmy měla začít vyrábět i fabrika v dolnosaském Salzgitteru.

Volkswagen oznámil, že zatím nerozhodl o místě výstavby žádné nové továrny v USA nebo v Evropě. Koncern také potvrdil, že s výstavbou dalších továren na baterie v Evropě nadále počítá, chce ale počkat na to, jakou konkrétní podporu nabídne Evropská unie.

Přede dvěma lety koncern, jehož součástí je i Škoda Auto, oznámil záměr vybudovat šest takzvaných gigafactory. Na rozdíl od mnohých jiných automobilek si hodlá sám nejen montovat baterie do elektromobilů, ale plánuje vyrábět i bateriové články.