Investor Dušan Zábrodský: Většinou se trefíme

Dušan Zábrodský

Dušan Zábrodský Zdroj: Martin Tiso

Střední a východní Evropa, včetně Německa, to je region, který je pro nás zajímavý a kde hledáme příležitosti.
„Díky sportu jsem se naučil dělat ostatní věci mnohem efektivněji.“
2
Fotogalerie

Být v horní desetině nejlepších ho neuspokojuje. Dušan Zábrodský, partner investiční skupiny Rockaway, chce být mezi špičkou. Ve sportu i v byznysu.

Venture capital je stále trochu exotická oblast. Jak byste laikovi vysvětlil svou práci?

Jsem investiční partner, takže mám na starosti především vyhledávání nových investičních příležitostí. Plus poté, co se konkrétní transakce dotáhne, tak mám zodpovědnost za danou firmu nebo projekt skrz celý životní cyklus. Například je potřeba udělat restrukturalizaci, odřídit expanzi nebo splnit konkrétní obchodní cíle. Většinou sedím v představenstvu dané společnosti až do doby, než se rozhodneme buď nějakým způsobem exitovat, posunout ji dál, nebo ji třeba spojit s jinou. V Rockaway není nic one man show, na většině projektů pracujeme jako tým.

Jak člověk získá nějaký čich na investice? Předpokládám, že když už se tomu věnujete mnoho let, tak to není jenom o tom, že se podíváte na nějaké výsledovky, ale že tam máte i nějakou intuici, která vám řekne, že tohle by mohlo být velké.

To je super otázka. Dovolím si říct, že po těch letech víme, co děláme. Soustředíme se především na ta odvětví, kterým rozumíme, máme v nich zkušenosti, a hlavně možnosti synergií s existujícími společnostmi, které máme v portfoliu. To znamená, že víme, že je tam nějaká byznysová oportunita. Dám příklad. Dneska třeba on-line prodej potravin má v ČR méně než 5 % tržního podílu. Víme, že v Anglii je to více než 15 %. Takže je velmi pravděpodobné, že toto odvětví bude u nás v následujících letech výrazným způsobem růst. Tím pádem předpokládáme, že projekty, které vznikají v tomto segmentu, mají šanci úspěchu, pokud budou mít ten správný tým, produkt a potřebný kapitál.

Dá se říct, jak často se trefíte?

Většinou se trefíme, spíš je to o schopnosti exekuce v rámci daného projektu. To znamená, že sektorově víme, co děláme, potenciál trhu máme odhadnutý, ale může se stát, že firma není řízena tak, jak bychom očekávali. Vsadit na ten správný tým je nejdůležitější. Dobrý zakladatel si dokáže nastavit ambiciózní vizi, nastavit firemní kulturu, najít ty správné lidi a správně je motivovat. To vše je potom reflektováno ve firemním DNA, a to nám musí sednout. Pokud nám něco nesedí, tak buď investici neuděláme, nebo týmu dáme šanci věci změnit před tím, než transakci provedeme.

Prošel jste řadou projektů, jak jste se dostal přímo k investování?

Před Rockaway jsem pracoval v úspěšné české antivirové společnosti AVG, kde jsem byl členem manažerského týmu, který vylistoval firmu na newyorské burze. To byla ohromná success story. Potom jsem měl na starosti v rámci firmy byznys transformaci a orientaci na nové segmenty, produkty, služby, a též jsme řešili akvizice firem, které nám zapadaly do portfolia. Takže jsem se v tom prostředí pohyboval. A když jsem z AVG odcházel, tak mě kontaktoval Kuba Havrlant a řekl: „Buď si můžeš dělat investice sám jako angel investor, nebo pojď do toho se mnou a v Rockaway to budeme dělat ve velkém.“ No a to se za nějakou dobu začalo dařit. Já jsem velkou část svého profesního života dělal konzultační typ práce a investice jsou hodně podobné. 

Rockaway patří v rámci ČR k nejúspěšnějším investičním firmám. Je něco, co děláte jinak?

V Rockaway přemýšlíme do velké míry oportunisticky, to znamená, že když vidíme dostatečně velkou příležitost, chytíme se jí a uděláme vše pro to, aby to byl úspěch. Nebojíme se, máme velkou ambici a vizi. A o tom to je. Vsadili jsme obecně na digitalizaci, a to je megatrend, na kterém se skoro nedá prodělat. Digitalizace v rámci tradičních odvětví je nevyhnutelná a my jsme u toho.

Do jaké míry jste si na začátku řekli, že chcete být čeští, nebo naopak mezinárodní?

To trošku vychází z toho našeho oportunistického přemýšlení. Už na začátku jsme si řekli, že chceme globální firmu, globální přesah. Potom jsme to trošku zúžili, což vycházelo z toho, že na domácím trhu jsme byli schopní efektivně zajišťovat zmíněný synergický efekt. Kdybychom investovali do firmy třeba v Číně, tak jí nejsme pravděpodobně schopni pomoci tolik, jako firmě, která podniká na trzích, kde již máme nějakou infrastrukturu. Takže proto se snažíme jít víc systematicky a postupně rozšiřujeme oblasti, ve kterých aktivně vyhledáváme investiční příležitosti. Teď se třeba soustředíme hodně na Německo a budujeme si potřebnou kompetenci tam. A půjdeme dál. 

A neměli jste někdy tu ambici, například že všichni jsou v Silicon Valley, my musíme taky být, jinak nebudeme relevantní?

Určitě jsme ze začátku takovou myšlenku měli, strávili jsme tam dost času. Vlastně Kuba (Havrlant) prakticky dva roky žil v Silicon Valley. Jenže potom jsme viděli velkou příležitost v rámci zdejšího rybníku. Podařilo se nám mimo jiné dotáhnout Mall, Heureku, Invii, Euromedii a k tomu jsme postupně přidávali ostatní aktivity. Takže ten fokus se z toho globálního venture capital byznysu víc posunul do toho lokálního a k private ekvity transakcím. Dneska je to zase opačně, začínáme se víc dívat na nové oblasti, nové geografie. Pomohli jsme založit Rockaway Blockchain Fund s globálním fokusem, nově investujeme do realit, logistiky, médií, vstoupili jsme do Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech a jsme mnohem aktivnější ve venture kapitálových investicích. Vyrostli jsme, máme týmy dedikované na jednotlivé oblasti. Nechci říct, že jsme zkorporátněli, ale více jsme se strukturovali a rozdělili pozornost na jednotlivé pilíře, které máme v rámci portfolia. 

Investice do Mall.cz byla váš klíčový projekt, je to tak?

Investice do Mallu byla poměrně strategická, historicky nás to dostalo na mapu, všichni nás začali vnímat seriózně. Ten deal se dělal s Petrem Kellnerem a Danielem Křetínským a z tohohle pohledu si všichni řekli wow, tady Havrlant a ostatní jsou už velký kluci, protože další velký kluci s nima spolupracují. Dalo nám to určitou kredibilitu, otevřelo dveře k dalším byznysům. Mall byl krásný deal, pro nás to mělo všechny parametry, které jsme od toho žádali. Věděli jsme, že je ve správném segmentu a bude růst. Ale současně to byla firma, která nebyla v úplně dobrém stavu, takže dalo hodně práce to dostat tam, kde to je dnes. A Heureka sama o sobě je také úžasná success story. Ta firma byla vždycky extrémně fi nančně zdravá a lidi tu službu rádi využívají. K Heurece jsme potom přikoupili společnosti nabízející stejnou službu v Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku a později i na Balkáně. Takže z tohohle titulu to pro nás bylo úžasné, že jsme vlastně z československé firmy udělali středoevropského lídra.