Po ostrém startu ztratily akcie ze světa luxusu na lesku. Čeští investoři milují ČEZ a Apple

Prodejna společnosti Louis Vuitton v Praze

Prodejna společnosti Louis Vuitton v Praze Zdroj: Michaela Szkanderova / E15

Nejnovější várka informací, postřehů a zajímavostí ze světa investic.

V tomto vydání Investičního newsletteru e15 se dočtete:

  • akcie luxusních značek jsou v nemilosti investorů
  • výrobce dronů Primoco UAV hlásí rekordní tržby a zisk
  • emitenta dluhopisů Saunia zatěžují vysoké dluhy
  • čeští investoři milují ČEZ a Apple
  • plus další novinky a zajímavosti ze světa investic

Jaroslav Krejčí (twitter: @JKrejci_)

 


Co nás zaujalo 📻

Začátek letošního roku patřil nejen akciím firem spojených s nástupem umělé inteligence, ale i výrobcům a prodejcům luxusního zboží. Například cenné papíry francouzského holdingu LVMH, který ovládá miliardář Bernard Arnault, posílily během prvních čtyř měsíců až o třetinu. V průběhu dubna se obchodovaly i za více než 900 eur, tedy na rekordních úrovních.

V případě firmy Hermès, jiného pařížského „domu luxusu“, činil nárůst od začátku ledna do dubna dokonce až 40 procent. Vzestup hodnoty burzovního indexu Stoxx Europe Luxury 10, jenž zahrnuje desítku velkých evropských firem ze světa luxusu, dosáhl přibližně 30 procent. A jak jsem psal v dubnu, „luxusní“ akcie táhly nahoru i index pařížské burzy.

Investoři v úvodu roku nakupovali akcie výrobců luxusu v očekávání, že jejich prodeje budou těžit z otevření čínské ekonomiky po třech letech proticovidových opatření. Navíc se jim na těchto titulech zamlouvalo, že i v dobách vysoké inflace a rostoucích cen vstupů dokážou díky síle svých značek zvyšovat ceny a držet si tak atraktivní marže.

K odběru investičního newsletteru, který do e-mailových schránek chodí každé pondělí dopoledne, se můžete přihlásit zde. Nejnovější vydání newsletteru najdete vždy zde.

Archiv newsletteru.

Optimismus investorů však v dalším průběhu roku zchladily zejména potíže čínského hospodářství, jehož růstové tempo ochabuje nejen kvůli krizi na tamním nemovitostním trhu. Čína je přitom pro dodavatele luxusu vysoce lukrativní destinace – nejen počtem spotřebitelů toužících po přepychu, ale i možností prodávat výrobky s vyššími maržemi než například v Evropě.

Opatrnější než dřív jsou navíc při svých nákupech i spotřebitelé v Evropě či USA. Na jejich peněženky loni výrazně dopadla inflace a letos se k ní přidaly rostoucí úrokové sazby u úvěrů, hlavně hypoték. Tato nepříjemná kombinace ujídá z disponibilních příjmů. I lidé z vyšší střední třídy tak mohou v současnosti váhat s nákupem některého z luxusních produktů a odkládat ho do chvíle, než se ekonomická situace vyjasní.

VÝVOJ INDEXU STOXX EUROPE LUXURY 10 

Vývoj burzovního indexu akcií evropských výrobců luxusního zbožíVývoj burzovního indexu akcií evropských výrobců luxusního zboží|Reuters

 

(Do indexu patří Firmy Hermès, Lvmh, Richemont, Ferrari, Kering, Essilorluxottica, Moncler, Burberry, Christian Dior A Brunello Cucinelli)

Zdroj: Reuters

Od dubnového vrcholu odepsal ukazatel Stoxx Europe Luxury 10 již téměř 20 procent, jen za poslední měsíc pak přibližně 10 procent. Investoři nyní očekávají, že výhled hospodaření jednotlivých firem na další měsíce bude horší, než se dosud předpokládalo. Hodně napoví začínající výsledková sezona. Například LVMH vydá obchodní update po závěru úterního obchodování na pařížské burze.

V nemilosti se ocitly i akcie zmíněné LVMH – v porovnání s dubnovým rekordem zlevnily k začátku tohoto týdne o 22 procent a vymazaly tak takřka všechny letošní zisky. Arnaultova firma kvůli tomu přišla o pozici nejhodnotnější evropské firmy, když ji na čele vystřídala dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk.

Co si z toho vzít jako investor

Pro investory může být korekce cen akcií výrobců luxusního zboží, jako jsou kabelky, šperky či hodinky, nakonec dobrou zprávou. Dává jim to možnost nakoupit se slevou. Například akcie LVMH se teď obchodují za přibližně 21násobek očekávaných zisků, v první polovině roku byly k mání za více než 25násobek.

Pokračujte ve čtení vytvořením bezplatného účtu nebo přihlášením