Google na datech ukazuje, jak karanténa poznamenává provoz na veřejných místech

Google

Google Zdroj: Reuters

K monitorování pohybu Google používá anonymizovaná agregovaná data, která shromažďuje ze svých aplikací.
K monitorování pohybu Google používá anonymizovaná agregovaná data, která shromažďuje ze svých aplikací.
K monitorování pohybu Google používá anonymizovaná agregovaná data, která shromažďuje ze svých aplikací.
4
Fotogalerie

Vylidněné ulice, nádraží, obchodní centra, parky i prázdné hromadné dopravní prostředky a uzavřené obchody a restaurace. To je výčet dopadů karanténích opatření české vlády. Google srovnal data z provozu na veřejných místech před a v době nouzového stavu. Do jaké míry Česko i další země „utichly“?

Společnost Google začne od dnešního dne ve 131 zemích včetně Česka zveřejňovat všeobecné přehledy o tom, jak se vyvíjí návštěvnost veřejných míst. Údaje mají posloužit zdravotníkům v boji proti koronaviru. Google začne přehledy zveřejňovat nejprve na úrovni států a regionů, v dalších týdnech bude pracovat na možnosti zobrazit data za menší územní celky. V přehledech uživatelé naleznou trendy za několik týdnů, nejkratší interval je 48 až 72 hodin.

Pro místa, jako jsou pracoviště, obchody, lékárny, parky nebo nádraží, bude Google čerpat z anonymních dat. Ta by měla v kombinaci s dalšími statistikami posloužit zdravotníkům po celém světě při rozhodování o strategiích boje s pandemií.

Podle prvních údajů za ČR poklesl například počet lidí v obchodních centrech, muzeích nebo divadlech proti běžnému stavu o 73 procent. O 31 procent méně lidí bylo v kancelářích, o 24 procent se snížil pobyt lidí v parcích a zhruba o 61 procent je nižší výskyt lidí na stanicích veřejné dopravy. Naopak množství lidí v místě bydliště stouplo proti normálu o 11 procent.

Výsledek porovnání aktuálního provozu na veřejných místech se stavem před vyhlášením karantény v Česku

- 73 % : návštěvy restaurací, nákupních center, knihoven, muzeí, kin apod. 
- 26 % : návštěvy obchodů s potravinami, drogérií a lékáren
- 24 % : návštěvy veřejných parků, přírodních rezervací apod.
- 61 % : hustota na místech jako jsou vlaková a autobusová nádraží, přestupní stanice tramvají apod. Zkrátka související s hromadnou dopravou
- 31 % : návštěvnost lokací, kde se pracuje. Továrny, kancelářské budovy...
+ 11 % : aktivita na místech v blízkosti domovů 

V přehledu všech zemí si následně můžete porovnávat, jak jsou na tom jinde. Například sousední Německo má pokles ještě vyšší. Třeba nákupy v obchodech denní potřeby zde klesly dokonce o 51 procent a je zjevné, že zde již daleko více funguje nákup potravin a léků přes internet. 

Pokračování článku čtěte na Živě.cz