Letenky i zájezdy zdraží. Některé až o polovinu, varují odborníci

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Šéf cestovní kanceláře Exim Tours Ferid Nasr
Letiště Václava Havla
Ilustrační foto
4
Fotogalerie

O více než polovinu svých příjmů letos přijdou světové aerolinky. Z jejich rozpočtů se tak kvůli pandemii koronaviru vypaří 7,7 bilionu korun, oznámilo dříve mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu IATA. Krizi pocítí i cestující. Za letenky si v příštích letech připlatí, varují odborníci i někteří prodejci letenek.

„Dopravci budou potřebovat hotovost. Lze očekávat, že se průměrná cena letenek zvýší. Letenek v akčních cenách ubude,“ myslí si ředitelka letenkového oddělení Student Agency Věra Janičinová. Jak významný růst cen bude, je podle Janičinové obtížné odhadnout. „Na to je příliš brzy, ve hře je řada faktorů,“ uvedl bez dalších podrobností ředitel letenkového portálu Letuška Josef Trejbal.

Zakladatel a šéf cestovní kanceláře Exim Tours Ferid Nasr očekává, že letenky zdraží úměrně úbytku pasažérů v letadlech. Některé aerolinky už totiž oznámily, že budou létat vždy s jedním prázdným sedadlem v řadě tří nebo dvou sedadel. „Pokud bude kapacita letadel o třetinu nižší, cena letenek o třetinu vzroste. Podobný princip platí i pro přímořské hotely. Cena zájezdů může vzrůst o třicet až padesát procent, budou-li trvat tvrdá bezpečnostní opatření,“ míní Nasr.

Zdražení letenek v horizontu několika příštích let se cestující nevyhnou navzdory tomu, že ceny v Severní Americe a v Evropě klesly dle dat společnosti Skytra od začátku roku až o třetinu. Nejvíce mají růst ceny letenek do destinací, kde se sníží konkurence, tedy kde ubude dopravců na daných linkách, míní Janičinová.

„Může proto dojít k většímu cenovému rozpětí mezi nízkou a vysokou sezonou,“ předpokládá. Zdražit by mohly především pohodlnější přímé spoje. V posledních letech přitom průměrná cena letenek klesala, za poslední dekádu se snížila o zhruba 2500 korun, tvrdí Janičinová.

Provoz aerolinek létajících po Evropě může navíc prodražit i daň z leteckého paliva, jejíž zavedení zvažuje Evropská unie. „V unii určitě nepřevládá pocit, že by se měla opatření na dekarbonizaci odložit, ne-li zrušit. Krize by ale mohla změnit načasování plánovaných opatření,“ míní europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). Daň je prý legitimní a na letectví bude mít zásadní vliv.

„S aeroliniemi bude obrovský problém. Nedovedu si představit, že by se letecká doprava v Evropě začala vracet k normálu během několika kvartálů,“ doplnil Niedermayer.

„Daň nebude mít zdaleka takový dopad do cen letenek jako prázdná sedadla. Stávající uzemnění většiny osobní letecké dopravy překresluje mapu odvětví. Mnohé  aerolinky ekonomicky kolabují a už se do vzduchu nevrátí,“ varuje expert na letecký průmysl z poradenské společnosti EY Petr Kováč.