Koronavirus způsobí i zpoždění železničních staveb | E15.cz

Stavby na železnici se zpozdí, novým projektům hrozí odklady

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Pandemie koronaviru dopadá plošně jak na železniční dopravce, tak i na správce infrastruktury, tedy Správu železnic. Kvůli omezením, která plynou z bezpečnostních opatření, české železnici hrozí zpoždění u probíhajících oprav či modernizací tratí i nádražních budov. Pomoci by ale mohlo navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury o 6,5 miliardy.

„Dopad nebude nevýznamný. Čekáme, zda se sektor po ukončení nouzového stavu nezpomalí například omezením disponibilních finančních zdrojů,“ uvedla mluvčí správy Nela Friebová.

„Máme informace od firem, že nejsou schopny pracovat s plným počtem zaměstnanců, ne vždy mají potřebné materiály a výrobky. Upozorňují nás na možné posuny nasmlouvaných termínů – těm se nevyhneme,“ podotkla Friebová.

Původní plán mimo jiné počítal v letošním roce se 116 rekonstrukcemi nádražních budov. Náklady na modernizace a přípravy měly letos přesáhnout 1,7 miliardy korun.

„Zpoždění budou u jednotlivých staveb rozdílná. Problémy registrujeme například u modernizace tratě Sudoměřice–Votice nebo u rekonstrukce stanice Přerov,“ dodala mluvčí. Výši finančních dopadů zatím správa nedokáže určit.

Železnice utichá. Dopravci dramaticky omezují vnitrostátní spoje

Vyhnutí se nejčernějším scénářům by mohlo pomoci zvýšení letošního rozpočtu na investice do dopravní infrastruktury o 6,5 miliardy korun, o čemž rozhodla vláda na konci března.

„Z této částky Správa železnic dostala 3,5 miliardy na opravu a údržbu i investice. Umožní to realizaci většího počtu akcí,“ uvedla mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. Pomoci by měly i paušální příspěvky státu stavebním firmám, jednat by se mělo o stovky milionů korun.

Svou činnost na dva týdny přerušila například stavební společnost Eurovia, provoz už ale obnovila. „S ohledem na situaci kolem šíření nákazy Covid-19 jsme se rozhodli, v době, kdy situace byla velmi nepřehledná, každý den přibývala nová opatření a nastupovala epidemie, postarat se především a hlavně o zdraví našich zaměstnanců a jejich rodin,“ řekla mluvčí firmy Iveta Štočková k důvodům přestávky.

„Státní rozpočet skončí obrovským schodkem, Správě železnic klesnou příjmy o desítky procent, budou chybět prostředky z úhrady za dopravní cestu i z nájemného,” myslí si předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp. „Dojde proto k výrazné redukci investic a opravovat se bude jen to nejnutnější,“ míní.

RegioJet investuje čtvrt miliardy do nového obřího depa. Stát má za dva roky

Očekává také několikalété odklady nových projektů. Přípravy vysokorychlostních tratí by ale pandemie narušit neměla vzhledem k ranému stadiu jejich vývoje.

„Je zásadní, aby se nezastavila projektová činnost, jako se to nesmyslně stalo po roce 2011. Na konci této krize se nepochybně pozmění pořadí priorit a k tomu je třeba mít co největší zásobník projektů,“ tvrdí Šíp.

Deník E15 na začátku tohoto roku informoval, že Správa železnic, Hospodářská komora, projektanti i někteří politici požadují zákonem garantované financování staveb vysokorychlostních tratí ve výši několika desítek miliard korun ročně. K tomu zatím nedošlo.

„Neradi bychom v budoucnu znovu zažili zmrazení investic a odložení již hotových projektů pod stůl,“ řekl tehdy šéf projektantů Sudop Praha Tomáš Slavíček.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!