Vánoční večírky podlehly pandemii. A s nimi cateringové služby

Absence velkých korporátních akcí, mezi které patří i vánoční večírky, silně postihuje celé gastronomické odvětví a cateringové společnosti zejména.

Absence velkých korporátních akcí, mezi které patří i vánoční večírky, silně postihuje celé gastronomické odvětví a cateringové společnosti zejména. Zdroj: autor komunikace

Vánoční večírek realitní společnosti z roku 2019
Cateringové pohoštění na vánočním večírku
O vánočních večírcích bývá zvykem oblékat se do kostýmů z předem určené doby.
Majitelky restaurace Gourmet pauza Pavlína Zemanová (vlevo) a Zuzana Klucká z meziročního srovnání usuzují, že předvánoční tržby budou letos na 30 až 40 procentech.
Rodinná restaurace Gourmet pauza spouští nový e-shop, který jí má pomoci částečně zahojit finanční újmy.
7
Fotogalerie

Na seznam škod napáchaných koronakrizí přibylo i zrušení vánočních večírků. Opulentního setkání, které tradičně pořádají zvláště větší společnosti, se tak letos zaměstnanci nedočkají. Některé firmy pro ně vymýšlejí alternativní řešení, jiné se smířily s daným stavem. Na zrušení vánočních večírků však zcela jistě doplatí cateringové firmy, jejichž značná část zisku pochází právě z těchto akcí.

Korporátní vánoční večírky se tradičně nesou ve velkém stylu. Tak například telekomunikační společnost O2 je v minulých letech pořádala ve Fóru Karlín, kde si zajistila soukromé vystoupení kapel Chinaski nebo Hamleti. Letos místo toho dostali zaměstnanci už na začátku října na výběr: zda chtějí dostat dárek, nebo zda jeho finanční hodnotu věnují na charitativní účely.

„Byli jsme velice mile překvapeni, že téměř čtyřicet procent zaměstnanců se vzdalo nároku na dárek ve prospěch Nadace O2. Ta teď z těchto peněz v rámci projektu O2 Chytrá škola pomáhá připojit 1500 dětí ze sociálně znevýhodněných rodin do distanční výuky,“ uvádí mluvčí O2 Kateřina Mikšovská.

Telekomunikační operátor T-mobile rozdá zaměstnancům kupony na podporu prevence zdraví. Předpokládá, že jakmile se situace uklidní, osobní setkání si zaměstnanci náležitě vynahradí později, uvedla za firmu Kateřina Mikesková.

Relativně snadné to má letos největší česká automobilka Škoda Auto. Vzhledem k obrovskému počtu pracovníků vánoční večírky pro zaměstnance zásadně nepořádá. „Tradičně nejen pro ně organizuje adventní bruslení, které se však letos kvůli koronaviru konat nebude,“ sdělila mluvčí podniku Kamila Biddle.

Oslavy v provedení on-line

Bez alternativy vánočního večírku zůstává i Česká národní banka. „ČNB letos bez náhrady zrušila setkání zaměstnanců, které pravidelně pořádala vždy na začátku kalendářního roku. Nezvažujeme jinou alternativu,“ uvádí mluvčí centrální banky Petra Vodstrčilová.

Částečně nahradit podnikové slavení může přesun do on-line prostředí. Večírky na dálku tak chtějí pořádat především velké firmy, jak vyplývá z informací, které od svých klientů získala personálně poradenská společnost Quanta.

„Vánoční večírek na dálku bude mít podobný program jako ten klasický. Může mu předcházet rozeslání večírkového paketu pro každého z účastníků – zahrne například víno, oříšky, něco sladkého nebo krabičku sushi,“ uvedl ředitel Quanty Tomáš Surka.

Vánoční ztráty bez náhrady

Absence velkých korporátních akcí, mezi které patří i vánoční večírky, silně postihuje celé gastronomické odvětví, a cateringové společnosti zejména. „Pro poskytovatele cateringových a event služeb je to naprosto likvidační. Stát na naše výzvy neslyší, ten přístup je demotivující,“ říká spolumajitel restaurační sítě Perfect Canteen Filip Sajler, která se z desetimilionových ročních obratů rázem ocitla na nule.

„Loni jsme měli stovky cateringových zakázek, přičemž ty na vánoční večírky tvořily 35 procent. Letos jsme na desítkách zakázek za celý rok, z nichž jednotky vánočních zakázek poputují na novinku on-line vánoční školy vaření. Celkově se tedy jedná o ztrátu cateringových zakázek v hodnotě desítek milionů korun,“ dodává Sajler.

Podniky často pořádaly vánoční setkání zaměstnanců i v restauracích. Platí to třeba pro rodinnou restauraci Gourmet pauza poblíž pražského Anděla. „Předvánoční období, kdy se konávají firemní večírky, bývá každoročně dobou nejvyšších tržeb. Obvykle se před Vánocemi zvýší o 20 až 30 procent nad průměr zbytku roku,“ uvádí Pavlína Zemanová, spolumajitelka. „Letos nám však meziroční srovnání naznačuje, že se budeme pohybovat mezi 30 až 40 procenty loňských předvánočních tržeb, a to i přes mnohé novinky typu speciálních svátečních menu, která zákazníkům dovezeme až domů,“ dodává.