Biometrický podpis se stává hitem. Ušetří šest listů

V posledním roce začaly peněžní instituce u smluv zavádět takzvaný biometrický podpis. Místo na papír se lidé podpisují na elektronickou podložku SignPad, která zachytí obrázek podpisu i jeho dynamické charakteristiky, jako je tlak a zrychlení. Digitalizace bankám usnadňuje například vytváření fyzických duplikátů dokumentů, kterých je zapotřebí značné množství.
Například podle údajů GE Money Bank totiž žádá banky o duplikáty smluv kvůli ztrátě každý sedmý klient. Důležitým argumentem pro zavádění digitální signace je i výrazně vyšší bezpečnost a přesnost podpisových vzorů.
Roční zkušenosti
„Biometrické podpisy využíváme již téměř rok. K listopadu 2014 elektronicky podepsalo přes 15 tisíc klientů zhruba 190 tisíc dokumentů,“ uvádí mluvčí GE Money Bank Milada Franek. Pilotní projekty s digitální signaturou spustily i Pojišťovna České spořitelny a ČSOB Pojišťovna.
Téměř bezpapírově pak funguje Air Bank. Už 80 procent smluv podepíšou její klienti elektronicky na pobočkách. Dalších 11 procent je pak potvrdí online s pomocí hesla a jednorázového SMS kódu.
Podle odhadů oslovených bank uspoří elektronizace smluv průměrně čtyři až šest listů papíru na uzavření jedné smlouvy, a proto ji hodnotí i jako pozitivní změnu z ekologického hlediska.
Z vlastní iniciativy si lidé mohou zřídit přes ministerstvo vnitra či Czech Point datovou schránku, tedy elektronické úložiště pro zasílání e-dokumentů, i zaručený elektronický podpis pro komunikaci s úřady. Ten je možné si pořídit třeba u České pošty.
Úřady a firmy
Elektronickou dokumentaci využívá také stále více státních úřadů i firem. Nejčastěji se v Česku komunikuje přes datové schránky a dokumenty podepsané certifikovaným nebo biometrickým podpisem.
„V roce 2014 obdržela Finanční správa České republiky přes 2,7 milionu ověřených datových zpráv a dokumentů. U daňového přiznání fyzických osob činí podíl digitálních dokumentů zatím jen pět procent, naopak u přiznání DPH obdržíme elektronicky až tři čtvrtiny formulářů,“ potvrzuje trend mluvčí Generálního finančního ředitelství Jitka Ježková.
„Elektronické podpisy využíváme nejen při styku s úřady, ale především při komunikaci s našimi koncovými zákazníky, kterým takto autorizujeme vystavené daňové doklady. Práce s digitálními dokumenty se dá z velké části automatizovat, čímž se výrazně snižuje časová náročnost zpracování daňových dokladů na straně zákazníka. Tím ve výsledku ušetří nemalé finanční prostředky,“ vysvětluje Martin Holoubek ze společnosti Activa.
Z právního hlediska má navíc certifikovaná agenda vysokou důvěryhodnost a důkazní váhu, protože ji nelze nijak zfalšovat či pozměňovat. Podle Holoubka firmy ušetří také náklady na tisk, poštovní rozesílku a fyzickou archivaci dokumentů.
Místo hesla hlas: Banky zavádí hlasovou biometrii
Pojišťovna ČS umí sjednat životní pojištění s digitálním podpisem