Blanka stojí. Jaké bude mít zpoždění?

Lžíce bagrů se nehýbají, dělníci nesmí dál hloubit. Úterní propady půdy zastavily práce na tunelu Blanka.

Jedna z nejočekávanějších dopravních staveb v hlavním městě nabírá další nepříjemné zpoždění. Řidiči se tunelu Blanka dočkají možná o několik měsíců později.

Poté, co se v úterý po půlnoci tunel propadl hned na dvou místech v Praze 6, život na staveništích se zastavil.

„Čekáme, až bude objasněná příčina nehody. Bez toho nemohou práce pokračovat,“ řekl František Polák ze společnosti Metrostav.

Prosinec 2012? Těžko

Nejdelší městský tunel v Evropě tak zatím končí v oblasti Prašného mostu.

Proč vznikly krátery v Patočkově ulici a o půl kilometru dál u jedné z budov ministerstva kultury, zjišťují policisté spolu s pracovníky báňského úřadu. „Vyšetřování potrvá určitě několik týdnů. Ale je docela možné, že se potáhne i řadu měsíců,“ uvedla mluvčí pražské policie Andrea Zoulová.

Hlavní roli na staveništi teď hrají statici a odborníci na dopravní stavby. Nikdo jiný. Prosinec roku 2012 jako očekávaný termín zprovoznění už proto zřejmě neplatí.

Neklidné podloží

Málokdo si zatím troufá s jistotou říci, co se v noci na úterý v útrobách podzemní stavby odehrálo.
Odborníci vidí možnou příčinu v neklidném půdním podloží ve spojení se spodními vodami.

„Z Bílé Hory k dnešní Hradčanské kdysi tekl potok. Proudy mohly mít na propady půdy vliv,“ míní dopravní expert Petr Moos z Českého vysokého učení technického.

Podle něj je vznik mnohametrových kráterů městského tunelu mimořádnou událostí. I když ne výjimečnou.

„S podobnými problémy se potýkali stavbaři podzemní dráhy v Nizozemsku. Třeba v Amsterdamu je velmi nestabilní podloží,“ řekl Moos.

Řešením je v takových případech chemické zpevňování okolní půdy, které pomáhá nehodám předcházet. „Praha ale potřebuje jiný recept,“ podotkl Moos s tím, že stavbaři musejí hledat jiná řešení.

Ohrožený Metrostav

Poprvé se tunel Blanka propadl v květnu 2008 v parku Stromovka. Pět měsíců poté znovu.
Primátor Pavel Bém tehdy podal trestní oznámení na neznámého pachatele. Vyšetřovatelé ale případ uzavřeli, aniž by našli viníka.

Firma Metrostav, která má stavbu na starosti, se odvolávala na přívaly vody z vydatných dešťů.
Neuplynuly ani dva roky a primátor Bém nyní opět podává trestní oznámení.

„Tak jako v říjnu 2008 při propadu ve Stromovce, i tentokrát podá Praha a já osobně trestní oznámení pro podezření z veřejného ohrožení,“ řekl Bém serveru lidovky.cz.

Podobně jako jeho náměstek Rudolf Blažek připustil dokonce možnost vypovězení smlouvy s firmou Metrostav.