Budoucnost parkování: architekti našli ekonomické řešení, které splývá s okolím

Věžová stavba přidá navíc prostor pro dětské hřiště, obchod nebo vyhlídku.

Věžová stavba přidá navíc prostor pro dětské hřiště, obchod nebo vyhlídku. Zdroj: Chybík+Krištof

Systém Ride Parking se uplatní také v přírodě, u zimních sportovních areálů či jako výstavní výklad pro autosalon.
Konstrukce nabízí levnější a prostorově úspornější alternativu k tradičním parkovištím.
Ride Parking navrhli architekti tak, aby se přizpůsobil okolí a maximálně s ním splynul.
Vnější podoba konstrukce je navržena tak, aby zapadla do okolí.
Vertikální systém Ride Parking nabízí elegantní parkování v městské zástavbě, v blízkosti obchodních center, nemocnic, letišť, nádraží a dalších logistických uzlů.
10
Fotogalerie

Úspornější a ekologičtější alternativa tradičních parkovacích domů dostala podobu snadno přemístitelné ocelové konstrukce. Systém Ride Parking, který lze přizpůsobt potřebám daného místa, navrhli architekti ze studia Chybík+Krištof. 

„Co se stane s automobilovou dopravou v příštích dvaceti až padesáti letech, nikdo neví. Velkokapacitní parkovací domy odlité z betonu tu ale budou napořád. Kvůli nízkým patrům a hlubokým dispozicím bez denního osvětlení není možné jednoduše změnit jejich funkci. Parkovací věže z lehce demontovatelné a přemístitelné ocelové konstrukce jsou proto flexibilnějším řešením,“ uvádí k projektu jeho spoluautor architekt Ondřej Chybík.

Díky zakládání aut nad sebe umožní konstrukce znásobit kapacitu parkovacích míst. Na ploše 2,5 běžných parkovacích míst může parkovat až dvanáct aut včetně SUV. Vozy se přitom posouvají na principu páternosteru.

Architekti navrhli konstrukci tak, aby se přizpůsobila okolí a maximálně s ním splynula. Počítají s několika variantami, mimo jiné se sedlovou nebo plochou střechou či s otevřeným parterem.

 

Vizualizace parkovací konstrukce si prohlédněte v galerii:

„Ve městě se podoba vertikálního parkování bude odvíjet od tradičních materiálů hrubozrnné omítky, cihly či betonu, na sídlišti na sebe vezme jednoduchou a utilitární podobu, zatímco v přírodě na okolí naváže organickou formou,“ přibližuje Chybík

Na rozdíl od podzemního parkování je systém až dvakrát levnější a udržitelnější. Umožňuje flexibilně měnit umístění podle momentální potřeby a šetřit finance. „Když už pro ně nebude v místě využití, parkovací stání bude možné jednoduše rozebrat a přesunout tam, kde budou právě potřeba,“ dodává Chybík.