Češi mají na své „piccolo“ právo. CrossCafe ho začalo oficiálně nabízet

ilustrační foto

ilustrační foto

Největší česká kavárenská síť CrossCafe se s českým specifikem při objednávání kávy, kdy běžné espresso Češi často nazývají piccolo, vyrovnala rázně - espresso prostě na piccolo přejmenovala. Klasické espresso se 7 g kávy a 30 ml vody v kavárnách CrossCafe tak už dostanete jen pod názvem pikolo.

Firma to zdůvodňuje tím, že chce ctít lokální přístup ke kávové kultuře, protože výraz piccolo zdomácněl a téměř každý Čech si pod pojmem piccolo představí danou velikost kávy, kdežto při použití termínu espresso, následuje vždy otázka: „Malé nebo velké?“.

„Z dlouhodobého průzkumu mezi našimi zákazníky vyplynulo, že dávají přednost označení piccolo před espressem. Jsme si vědomi světového unikátu, jde o název, nikoli o kvalitu produktu, proto jsme se rozhodli posílit toto české specifikum počeštěním na pikolo. Je to zároveň reakce na dogmatické kávové experty, kteří nechápou, že káva je o svobodě, zábavě a kreativitě a pokud termín pikolo vznikl spontánně, a jasně v Čechách říká, jakou velikost kávy chci, tak proč ho u nás nepoužívat?“ říká Jan Janák, zakladatel a majitel licence CrossCafe.

Před dvaceti lety se v Česku vžil pro espresso název piccolo díky italským turistům, kteří chtěli po začínajících českých baristech menší velikost kávy, než bylo v tehdejší době v českých restauracích a barech běžné.

Češi spotřebovali za rok 2011 3,26 kg kávy na osobu, v minulém roce to bylo už 5,4 kg. Z našich sousedů spotřebují nejméně kávy Poláci 2,2 kg. Němci (6,3 kg) a Rakušané (8,3 kg) naopak spotřebují kávy více. Jedničkou ve spotřebě kávy v Evropě je s velkým náskokem Finsko. Na jednoho obyvatele tam připadá spotřeba 11,4 kg kávy za rok.