Český vývojář elektromobilů Otto Fabri: Lidstvo brzdí strach ze změny

Český vývojář elektromobilů Otto Fabri: Lidstvo brzdí strach ze změny

Český vývojář elektromobilů Otto Fabri: Lidstvo brzdí strach ze změny Zdroj: ZEN

Český vývojář elektromobilů Otto Fabri: Lidstvo brzdí strach ze změny
Český vývojář elektromobilů Otto Fabri: Lidstvo brzdí strach ze změny
Český vývojář elektromobilů Otto Fabri: Lidstvo brzdí strach ze změny
Český vývojář elektromobilů Otto Fabri: Lidstvo brzdí strach ze změny
Tesla Model S
13
Fotogalerie

Auta, která nevlastníme, auta, která neřídíme, auta, která sama křižují města nám k službám. My z nich beztrestně posíláme SMS a radujeme se z ulic bez parkovišť. To je automobilová budoucnost podle Otto Fabriho, Čecha, který v Kalifornii vyvíjí elektromobily. V cestě stojí jen naše vlastní zábrany.

Jeho prvním vlastním vozem byla škodovka. Dostal ji od táty na vysoké škole. Dnes křižuje kalifornské cesty v chevroletu a objednaný má poslední model tesly. Karlovarský rodák Otto Fabri je podle svých slov „petrol head“, motoristický nadšenec, a podle ZENu světová špička v navrhování aut. Přes štaci v Mladé Boleslavi a angažmá u Volkswagenu v Mexiku se propracoval až k Tesle Motors a Elonu Muskovi. Tenhle vizionář si vzal do hlavy, že změní způsob, jakým lidé cestují. A sestrojil první sériově vyráběný elektromobil. Otto byl u toho a zblízka sledoval, jak se dělá budoucnost. Před rokem ze společnosti odešel, aby přijal nabídku od Faraday Future, startupu, který se v Los Angeles snaží o to samé – sestrojit revoluční elektrický automobil a udělat z něj vozidlo pro masy.

Jak si lidé představují, že se budou v budoucnosti přesouvat z místa na místo?

Bezpečně, efektivně, rychle a pohodlně, a to přesně v tomto pořadí. Zatímco bezpečnost a efektivita dopravy se v posledních desetiletích výrazně zvýšila, její rychlost a pohodlí spíše stagnuje. Přitom počet lidí, kteří pravidelně cestují, neustále roste a roste i počet dopravních prostředků. Samozřejmě se tím zvyšuje i celková spotřeba energie a většina té, o které u aut mluvíme, stále pochází zejména z fosilních paliv.

Říkáte, že rozsah dopravy roste, ale na internetu můžete narazit na fotografie, které ukazují ohromná pole s tisíci a tisíci nových aut, jež vyjíždějí denně z automobilek, ale nikdy nebudou mít majitele… Co si o tom myslíte?

Samozřejmě záleží na momentální ekonomické situaci, ale mohu vás ujistit, že dlouhodobý trend je přesně opačný. Stávající trh je značně nenasycený a nové trhy se rozšiřují každým dnem tím, jak se životní úroveň na celém světě postupně zvyšuje. Existuje stále více lidí, kteří si mohou dovolit pořídit nové auto. I proto je velmi důležité, aby se co nejdříve přešlo na obnovitelné zdroje energie. A to nejen v dopravě.

Kolik aut podle statistik vlastně po světě jezdí? A co se s tím dá dělat?

To číslo se rychle blíží ke dvěma miliardám. Nemyslím si, že je možné tento trend zpomalit nebo zastavit. Naopak si myslím, že je třeba správně využít možnosti, které nám poskytuje, tak, aby jejich dopad byl pozitivní.

Jak toho chcete dosáhnout a jaké konkrétní možnosti vidíte?

Naše ekonomika je velmi závislá na rychlosti a efektivitě dopravy a komunikaci. Tím, jak roste, zvyšuje se počet dopravních prostředků a hustota provozu, bohužel rozsah dopravy je v dnešní době tak velký, že zavádění nových technologií stále zaostává za jejím rozvojem. To s sebou přináší mnoho negativ. V podstatě používáme sto let staré technologie v rozsahu, na který nebyly vymyšlené, a divíme se, že to nefunguje. Myslím, že je jednoznačně nutné přejít co nejdříve na obnovitelné zdroje a k autonomní dopravě.

Není to ale trochu v rozporu s tím, co od nového auta očekává většina z nás?

Máte částečně pravdu. Trh automobilů je plně pod kontrolou velkých automobilek, které většinu peněz investují do zefektivnění a zlevnění výroby. Zákazníci si na tento trend zvykli a ve skutečnosti žádnou velkou revoluci neočekávají. Jenže – obdobná situace existovala třeba ještě donedávna v komunikaci: jediný způsob, jak se s někým na dálku domluvit, byl jednoúčelový telefonní aparát, který jste měli doma na stole. Dnes si už málokdo dokáže představit, že by svůj mobil používal jen k telefonování. Ovšem kdybyste se tenkrát zeptali uživatelů, jestli by chtěli mít v telefonu navigaci, přehrávač hudby nebo fotoaparát, asi by nechápali, na co se jich ptáte. Myslím, že podobná revoluce se dá v následujících letech očekávat i v dopravě. Auta budou plně robotická, vybavena technologiemi, které umožní pasažérům věnovat se plně práci nebo zábavě během jízdy, budou plně propojena a budou nabízet možnost využití sdílené dopravy.

Kdo tedy s tou revolucí u automobilů přijde?

Nejdůležitější první krok udělala společnost Tesla Motors tím, že dokázala, že elektrická platforma má šanci uspět jak z ekonomického, tak technického hlediska. To vyvolalo velkou vlnu investic na tomto poli a v téhle chvíli je v různých fázích vývoje celá řada nových firem, které chtějí představit svoji verzi této myšlenky. Druhým důležitým krokem, který také jako první udělala Tesla, je přechod na velkosériovou výrobu a masové rozšíření elektrické platformy. Zbytek už pak bude záviset hlavně na podpoře zákonodárců.

Co zrazuje velké automobilky od přechodu na elektro? Jsou to náklady spojené se změnou výroby, nebo je to prostě lobbing konkurence?

Tím důvodem může být fakt, že se jedná o zcela odlišný produkt. Účel a využití elektromobilu jsou stejné jako u spalovacích aut, ale technologie a knowhow potřebné k vývoji a výrobě jsou úplně jiné. Automobilky jsou dnes plně vytíženy uspokojováním rozrůstajícího se trhu a na vývoj nových technologií asi nemají dostatečné kapacity. Druhá věc je, že s elektromobily také souvisí infrastruktura. Nelze se spolehnout na síť už existujících čerpacích stanic, jako je tomu u spalovacích motorů. Je nutné plně integrovat pohon i baterie do designu, řešit nabíjení pro uživatele v jejich domovech atd. Těch problémů je řada a jejich řešení vyžaduje zcela jiné zdroje, než mají současné automobilky k dispozici.

Váš bývalý zaměstnavatel Elon Musk říká, že se chce zaměřit na řešení problémů, které nejvíc ovlivní lidstvo. Jako jeden z nich jmenoval elektromobilitu. Jaké další problémy vidíte?

Největším problémem, který lidstvo odedávna brzdí, je konzervativismus, strach ze změny, strach z neznámého. Pokud by lidstvo dokázalo investovat většinu svých zdrojů do vědy a technologií, naše životní úroveň by mohla růst geometrickou řadou. Problémy, k jejichž řešení se Elon rozhodl přispět, jsou přechod lidstva na trvale obnovitelné zdroje energie a přechod lidstva na multiplanetární druh, což by mělo významně zvýšit šance na naše dlouhodobé přežití. Elon se dále zabývá problémy zefektivnění dopravy a zefektivnění komunikace člověka a stroje a demokratizaci umělé inteligence. Dalším významným faktorem, který bude nutné řešit, je postupné prodlužování délky lidského života, které by mohlo pomoci k tomu, aby člověk dokázal plánovat v dlouhodobějších horizontech než dosud.

Někde jste zmínil, že v interiéru tesly jste udělali řadu inovací, které ovlivnily celý automobilový průmysl. Které to jsou?

Ty nejvýraznější, které jsou viditelné na první pohled, jsou například integrace sedmnáctipalcového displeje jako hlavního ovládacího prvku vozu a minimální využití mechanických ovladačů. Elektrický pohon nám umožnil mít plochou podlahu, což zlepšilo využití prostoru v interiéru. Z toho potom vychází revoluční ukotvení druhé řady sedadel v modelu X. Model S měl pak největší panoramatickou střechu na trhu. Dále třeba řešení interiéru dveří modelu X nebo slunečních clon, které jsou v A-sloupcích tak, aby nebránily výhledu přes panoramatické čelní sklo, které je opět největší na trhu. Jako jedni z prvních jsme měli auto plně připojené s prakticky využitelným přístupem na internet, HD kameru jako doplněk zpětného zrcátka. To jsou ty velké věci, těch malých inovací jsou tam stovky a každý díl má nějaký originální prvek zakomponovaný do designu.

Před rokem jste říkal, že z Tesly Motors se neodchází a že v ní chcete být až do konce cesty. Proč jste se nakonec rozhodl pro změnu?

Já tam ale svou práci dokončil. Díky Tesle jsem získal mnoho zkušeností s tím, jak rozběhnout automotive startup v podstatě od nuly, a proto pro mě bylo logické jít dál. Faraday Future představuje společnost, kde mohu tyhle zkušenosti skvěle využít a podpořit nově vzniklou firmu, která si klade za cíl masově vyrábět elektromobily.

Co vás na automobilovém vývoji baví?

Auto je nejsložitější spotřební produkt, který lidstvo vyrábí v obrovských sériích. Na vývoji a výrobě jednoho typu automobilu se mohou podílet desetitisíce lidí. To z něj dělá globální produkt, který propojuje lidi z mnoha oborů z celého světa. Já mám to štěstí být nejen na úplném počátku tohoto procesu, kdy se defi nuje, jak takový produkt bude vypadat a fungovat, ale také se podílím na vývoji výrobních procesů jednotlivých dílů a jejich implementaci do finálního produktu. To je nesmírně vzrušující. Také mám díky tomu možnost setkat se a pracovat s mnoha nesmírně zajímavými a nadanými lidmi.

Veřejnost i průmysl se hodně zabývají samořídícími auty a velmi známé je dilema, zda automatem řízené auto při kolizi ochrání řidiče, nebo spíše chodce. Jak tohle vyřešit? Nikdo si přece nekoupí auto, které by ho mohlo ohrozit.

Na světě zemře při automobilových nehodách více než milion lidí ročně, to je více než tři tisíce lidí denně. Semiautonomní auta, jako například vozy Tesla s technologií, kterou máme už nyní, dokážou toto číslo snížit na polovinu. Plně automatická doprava toto číslo sníží řádově. Vývoj těchto systémů závisí hlavně na sběru co největšího množství dat z provozu a na analýze a zpracování těchto dat, což už se v současné době děje. Většina nových aut je vybavována senzory připojenými na internet a automobilky se aktivně na vývoji těchto systémů podílejí.

V jednom rozhovoru jste řekl, že auta budou vyvíjena pro cestující a ne pro řidiče. Jak se tento koncept odrazí v interiéru a jízdních vlastnostech?

Elektromobily přinášejí rapidní zlepšení jízdních vlastností i v kategoriích, ve kterých to dříve z technických důvodů nebylo možné. Dobrým příkladem je Tesla model X, což je sedmimístné třítunové SUV, ale díky baterii pod podlahou a silnému elektromotoru je těžiště auta velmi nízko, a tak dokáže jízdními vlastnostmi i zrychlením konkurovat supersportovním autům se spalovacím motorem. Největší revoluci ale čekejme v interiérech. Lidé tráví za volantem spoustu času a z toho, kolik SMS odešlou během řízení, je patrné, že by tento čas chtěli využívat jinak. Nevidím důvod, proč by lidé nemohli v autech dělat to samé, co doma nebo v kanceláři. Auta budou muset být v budoucnu plně propojena a umožnit všem členům posádky nerušenou práci nebo zábavu. Budou také muset umět rozeznat, kdo v nich cestuje, a přizpůsobit se svým pasažérům.

Jak taková auta ovlivní infrastrukturu našich měst?

Pokud mluvíme o plně autonomních autech, tak myslím, že velmi významně. Zmizí zácpy, ubydou auta na ulicích, bude méně viditelných parkovišť v centrech, dá se čekat i redukce hromadné dopravy a velký přechod na dopravu sdílenou, která bude mnohem levnější, dostupnější a pohodlnější. Například parkování aut je ekonomický nesmysl. Zvláště pak v centrech měst, kde je cena prostoru vysoká. Letecké společnosti se snaží minimalizovat čas, po který letadlo není ve vzduchu, kdy nevydělává peníze.

Něco obdobného se musí stát i s osobní dopravou. Elektromobil, který vás sám doveze do centra do práce a potom se pojede někam na periferii nabít, nebo někomu jinému pomůže tím, že ho odveze domů z letiště, nemusí být tak moc vzdálená budoucnost, jak by se mohlo zdát. Celá řada výrobců už na podobném systému pracuje. Například společnost Uber před několika týdny podobnou službu v testovacím módu spustila v Pittsburghu. Americká vláda teď připravuje ke schválení zákon regulující autonomní robotickou dopravu. Těším se na dobu, kdy tyto technologie zevšední a stanou se masově využívanou formou dopravy.