Čína postavila největší teleskop na světě. Nyní marně hledá někoho, kdo by jej zvládl obsluhovat

Rádiový teleskop FAST v Číně.

Rádiový teleskop FAST v Číně. Zdroj: Profimedia.cz

Rádiový teleskop FAST v Číně.
6
Fotogalerie

Kolosální rádiový teleskop FAST, který Číňané dokončili minulý rok, má v průměru 500 metrů a je složený ze 4500 trojúhelníkových panelů. Teleskop má sloužit k hledání mimozemského života, jenže nyní není nikdo, kdo by obří teleskop provozoval.

Číňané se po potenciálním zájemci ohlíží pouze v zahraničí, protože žádný čínský astronom nemá dostatečné zkušenosti. Zájemci o místo ředitele vědecké operace nabízí výzkumný grant v hodnotě 1,9 milionu dolarů, bezplatné bydlení a další benefity, píše Newsweek.

Požadavky jsou ovšem také vysoké. Zájemce musí mít dvacet let zkušeností, a to včetně vedení projektů s velkými rádiovými teleskopy. Rovněž musí zastávat vědeckou pozici na některé z prestižních univerzit.

Číňané argumentují, že je to velká příležitost, jak vést projekt, který má prý zatím největší šanci objevit inteligentní mimozemský život. Od května se ovšem Číňanům zatím nepodařilo najít kvalifikovaného vědce.

„Není to práce pro vědce. Je to pro superhrdiny,“ říká s nadsázkou čínský profesor astrofyziky Wang Tinggui, podle kterého je taková nabídka životní příležitostí. „S citlivějším teleskopem budeme moci zachytit slabší a vzdálenější rádiové signály. Pomůže nám to hledat inteligentní život mimo galaxii a zkoumat vývoj našeho vesmíru,“ dodává ředitel Čínské astronomické společnosti Wu Xiangping.

Teleskop FAST (zkratka anglického Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope) se nachází v hornaté provincii Kuej-čou, což je jedna z nejchudších a nejméně rozvinutých provincií v Číně. Teleskop se stavěl rychle, Číňané prý chtěli co nejrychleji překonat radioteleskop v portorickém Arecibu, jejž provozují Američané, a do září 2016 mít největší rádiový teleskop na světě. Kvůli stavbě bylo údajně vystěhováno devět tisíc lidí.

Rádiové teleskopy využívají velké parabolické talíře, které zachycují vzdálené rádiové vlny. FAST chce sledovat pulsary, detekovat černé díry nebo objevit mimozemské civilizace.