Digitální Česko 2.0 vláda nenaplňuje

Zleva Andrej Babiš, Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek

Zleva Andrej Babiš, Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek Zdroj: ctk

Zhruba před rokem schválila tehdejší vláda Petra Nečase nadstranickou strategii Digitální Česko 2.0 důležitou pro další směřování země v oblasti digitální agendy. Důležitý dokument však prozatím příliš naplňován není. Ze zprávy, kterou má E15.cz k dispozici a kterou posílá ministerstvo průmyslu a obchodu současné vládě, vyplývá, že bylo splněno nebo se řeší pouze šest bodů z celkových sedmnácti.

Digitální Česko 2.0 je na tom tedy prozatím podobně, jako skončila první verze tohoto dokumentu, ze které se naplnilo zhruba 30 procent. Ministr průmyslu a obchodu, který má realizaci strategie dohlížet, má další zprávu o plnění předložit do konce června příštího roku. Je možné, že se během té doby situace zlepší, současné politické představenstvo ale opět o ICT a internet příliš veliký zájem nejeví. Vláda se sice v programovém prohlášení pro podporu tohoto průmyslu zavázala, to ale ještě ve výsledku nemusí nic znamenat a mohlo jít pouze o gesto směrem k oborovým svazům.

Odbornou veřejností kladně přijímané druhé Digitální Česko obsahuje několik hlavních cílů. Jde o posílení digitální ekonomiky jako celku a důraz na samoregulaci trhu, budování rychlého internetu, strategii správy rádiového spektra, šíření ICT a digitálních služeb pro všechny uživatele, digitální gramotnost, svobodu přístupu k internetu, informace z veřejné správy v digitální podobě, volný příjem médií a podpořit se má také legální nabídka audiovizuálního obsahu na internetu. To vše je rozepsáno do 17 bodů.

Autorita stále nikde

Hned první opatření ale vázne. V něm se píše, že koordinační roli pro digitální agendu převezme Rada vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost (RVKIS), ta ale po pádu Nečasovy vláda zanikla a současná koalice ještě nepostavila novou. Zejména ČSSD se do této aktivity ani příliš nehrne a zdá se, že o alespoň takovouto autoritu, která by na ICT dohlížela, nestojí.

V podstatě jediné body, které jsou průběžně řešeny, jsou ty, které souvisí s onou svobodou přístupu k internetu a informacím. Například návrh na změnu legislativních pravidel vlády, který by zohledňoval dopad na digitální ekonomiku, ale nebyl v termínu realizován vůbec.

Součástí hodnotící zprávy je také naplňování digitální agendy celé Evropské unie. Závěrečné hodnocení se sice zmiňuje, že „ČR aktivně podporuje cíle Digitální agendy, které považuje za hlavní nástroje pro zvýšení konkurenceschopnosti EU, rozvoje trhu, zvyšování nabídky služeb a ochrany spotřebitele“, zároveň ale doplňuje, že se Česko k těmto evropským cílům hlásí právě díky Digitálnímu Česku. To ovšem příliš realizováno není.

V návaznosti na to dokument doporučuje, aby se (pokud bude někdy zformován) RVKIS zaměřil zejména na podporu budování broadbandu nebo například na zvyšování důvěry občanů v internetové obchodování, například na bezpečnost online platebních systémů a podobně. Zpráva také doporučuje, že vzhledem k tomu, že v souvislosti s evropskou digitální agendou může dojít k nenaplnění cílů, by mělo ministerstvo průmyslu a obchodu vládě do konce roku předložit další zprávu.