Evropský podprůměr. Jen pětina českých firem využívá sociální sítě

Zdroj: archiv

Novým komunikačním kanálům nenahrává podoba české ekonomiky. Hodí se hlavně v oblasti služeb.

Tuzemské podniky se vzhledem k využívání sociálních sítí umístily až na konci evropského žebříčku. V průměru unijní osmadvacítky si pomocí nových kanálů loni budovalo značku 36 procent firem, v Česku to bylo pouhých 23 procent. Podobné výsledky vykazuje podle Eurostatu Polsko nebo Rumunsko.

Naopak v Irsku nebo na Maltě sociální sítě jako Facebook nebo LinkedIn využívá i více než 60 procent firem.
Důvodem je podoba české ekonomiky. „V EU bylo v roce 2014 pouze šest zemí, ve kterých podíl terciárního sektoru na hrubé přidané hodnotě nepřevyšoval dvě třetiny.

Facebook? LinkedIn? Twitter?

Přitom hned pět států z této šestice patří mezi země s vůbec nejnižší intenzitou využívání sociálních sítí firemním sektorem: Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rumunsko,“ popsal hlavní ekonom finanční skupiny Roklen Lukáš Kovanda. Sociální sítě totiž najdou větší uplatnění právě v oblasti služeb než průmyslu nebo zemědělství.

Pro některé české společnosti se ale sociální sítě staly běžnou součástí komunikace. „Předáváme přes ně servisní informace, sdělení o našich sponzorských aktivitách, novinkách ve službách, obchodních nabídkách a podobně,“ vyjmenoval Tomáš Zdražil z DHL Express. „Facebook jsme začali využívat také pro obsluhu zákazníka,“ popsala specialistka ČEZ pro oblast sociálních sítí Tereza Hartová. Ne vždy jsou ale vhodným kanálem. Podle mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renaty Čapkové upřednostňují jejich klienti osobní návštěvu.