Havlovo Odcházení míří do kin

Do kin přichází očekávaný filmový debut Václava Havla. Divadelní příběh o odcházení kancléře Riegera.

Do zlatých časů první republiky se v úterý večer vrátilo kina Lucerna. Po tři čtvrtě století opět představovali bratři Havlové svůj nový film. Jen jména se lišila. Václava Mariu a Miloše vystřídali Václav a Ivan. Jeden jako autor filmu, druhý jako herec a v Lucerně i jako hostitel.

„Natočení filmu je pro mě jakousi satisfakcí a jsem rád, že se to koná tady, protože jsme v paláci Lucerna, který vystavěl můj dědeček před sto lety. Jakýmsi záhadným obloukem se sem vracím, respektive skrze mne se sem vrací film,“ řekl Václav Havel.

Premiéra jak má být

Všechno bylo tak, jak má na filmové premiéře být, fotografové, setkávání na baru, okouzlující róby filmových hvězd, ale všechno zastínila hvězda večera – Václav Havel.

Až do posledních chvil nebylo jasné, zda se nemocný Havel premiéry, zúčastní. Nakonec dorazil dokonce o dvě hodiny dříve. Doprovázel ho bouřlivý potlesk a blesky fotoaparátů.

„Málokdo sklidí takový potlesk za usednutí na židli,“ komentoval jeho příchod herec Jaroslav Dušek, který premiéru uváděl.

Havel nebyl fit

Havel se mezi hosty pohyboval o holi a chvílemi na něm byla znát únava a fakt, že nemocnici opustil před několika málo hodinami. Přesto neztratil humor a diváky na obou večerních premiérách v Lucerně vítal svou filmovou replikou ze závěru snímku.

„Děkuji, že jste měli vypnuté své mobilní telefony,“ žertoval Havel.

Film, jehož rozpočet se pohyboval kolem čtyřiceti milionů korun, přichází do českých kin oficiálně ve čtvrtek. K prvním kritikám, které se objevily v médiích a z nichž některé filmu vyčítají spíše divadelní pojetí, Havel poznamenal, že se jimi netrápí.

„Já jsem se tím netrápil, jestli to vypadá víc jako divadlo nebo jako film. Udělal jsem to tak, jak se mi zdálo, že se to má udělat, jak jsem to cítil. A tím, kam to patří, nechť se zabývají kritici. To jim přenechám,“ uvedl bývalý prezident.

Kouzelná vila Čerych

Havel natočil snímek loni v létě. Točilo se ve vile Čerych v České Skalici a v okolí Ploskovic. „Nebylo to snadné natáčení, ale určitě to stálo za to,“ říká producent filmu Jaroslav Bouček.

Příběh se odehrává ve zlomovém okamžiku života kancléře Viléma Riegera (Josef Abrhám), kterému se po opuštění funkce zhroutil svět.

Musí opustit vládní vilu, zažívá odhalení charakterů lidí ze svého okolí, mezi nimiž jsou vynikají patolízalský tajemník (Oldřich Kaiser) a zdánlivě protivný byrokrat (Jiří Lábus), který mu jediný zůstává věrný.

Bývalý kancléř se stane obětí vydírání. Političtí protivníci podmiňují jeho pobyt v milovaném sídle prohlášením podpory nové vládě a starší dcera Vlasta (Tatiana Vilhelmová) je ochotná u sebe otce ubytovat pouze v případě, že ve prospěch rodinných příslušníků napíše závěť.

Riegera nakonec opouští i jeho dlouholetá přítelkyně Ilona (Dagmar Havlová Veškrnová).

Bartoška i Landovský

V Odcházení není malých rolí, v Havlově debutu se i sebemenších úloh ujaly velké hvězdy. Stačí se otočit nebo vysmrkat a o tom, že ve filmu hrál také Jiří Bartoška, Pavel Landovský nebo Marián Labuda se divák dozví až z titulků nakonci filmu.

Havlovu hru Odcházení uvedlo poprvé pražské Divadlo Archa v květnu 2008 v režii Davida Radoka. Derniéru měla loni v červenci po téměř osmdesáti reprízách.

Hlavní role vytvořili Jan Tříska a Zuzana Stivínová, která během zkoušek nahradila indisponovanou Havlovou Veškrnovou. Ve filmu se jako jediná z divadelní inscenace objeví Vlasta Chramostová.
Havlův příběh nastudovala řada dalších scén doma i v zahraničí.