I přes chybějící vysokorychlostní železnici jezdí Češi vlakem čím dál raději

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: VÚŽ

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
4
Fotogalerie

S rozšířením a větší dostupností osobní automobilové dopravy koncem minulého století se výrazně omezilo využívání vlaků k cestám na dovolenou. Nyní ale toto tradiční cestování zažívá pozvolný boom jak ve světě, tak i v české kotlině. Důvodem jsou mimo jiné často přeplněné silniční trasy a velký počet dopravních nehod.

Cestovatelé, kteří se rozhodli využít co nejvíce železniční dopravu k dosažení naplánované destinace, vyzdvihují její bezpečnost, pohodlí, technickou vybavenost (Wi-Fi), bezstarostnost a i rychlost.

Vagony na dálkových trasách se pochopitelně stále vylepšují k co nejpohodlnějšímu cestování. Například dnes má spací kupé o dvou či třech lůžkách vlastní umyvadlo s tekoucí vodou. Luxusní oddíly mají dokonce toaletu a sprchu. K dispozici je jako za starých časů Orient expresů i stevard, který přinese jídlo či vzbudí v určené stanici.

Totéž platí i o jídelních vozech. Ale i obyčejné kupé či vagony k sezení jsou dnes vytvořeny pro co nejpohodlnější sezení v podstatě na úrovni ještě nedávných prvních tříd. Například České dráhy zmodernizovaly nebo nově pořídily od roku 2000 přes 1600 vozů a lokomotiv.

Postupně jsou železnice v Evropě i v Česku modernizovány a zároveň vznikají nové vysokorychlostní tratě. V současnosti je v Evropě železničních tratí, na kterých lze jezdit přes 250 km/h, přibližně devět tisíc kilometrů. Což výrazně zvyšuje rychlost přesunu.

V Česku zatím taková trať není, ale při cestách po cizině mohou vlaky Českých drah vysokorychlostní tratě částečně využívat. Avšak zároveň zmodernizované úseky v České republice již dovolí některým soupravám rychlost až 160km za hodinu. Od roku 2000 byly zmodernizovány stovky kilometrů tratí a rodí se plány na výstavbu prvních vysokorychlostních železnic.

Přestože rychlost vlaků neustále roste, je železnice proti automobilové dopravě stále bezbečnější způsob přepravy. Počet mrtvých cestujících při nehodách v železniční dopravě v České republice od roku 2000 (tedy za 17 let) byl 16 a zraněných 148 (největší neštěstí se stalo v roce 2008 u Studénky na Novojičínsku, kde o život přišlo osm cestujících a zraněných bylo 65). Na českých silnicích však jen vloni zemřelo až 610 osob a těžce zraněných bylo na 2850 osob.

Velkou výhodou při cestování po železnici do vzdálenějších destinací je, že vlak může nahradit hotel. K tomu jsou upravena kupé. Mimo luxusnějších lůžkových jsou i levnější lehátková, kde může přespat až šest cestujících. Umyvárna a toaleta jsou v takových vozech společné na chodbě.

Například když v deset večer cestující nasedne v Praze do vlaku, může být druhý den ráno v šest v Krakově, v devět ve Varšavě nebo v sedm ráno v Tatrách v Popradu či o něco později v Košicích (u tohoto spoje je možné si vzít s sebou i auto).