Fotit, fotit, fotit a pak to ukázat co nejvíce lidem. Tak se dá shrnout základní požadavek a zároveň potěšení, které skýtá jedna z nejpopulárnějších sociálních sítí – Instagram. Dnes oslaví aplikace, jejíž specialitou je, že se dá používat takřka pouze v mobilním telefonu, své 10. narozeniny.
Ve virtuálním světě počítačů, programů a aplikací může být deset let zatraceně hodně, někdy až příliš. Jako mnohé jiné digitální služby zažil Instagram raketový start, ale nikoli útlum či pád. Jeho aplikace se v uplynulém desetiletí zařadila na čtvrté místo podle počtu všech stáhnutí a celosvětově se udává, že má přes miliardu aktivních uživatelů. To je znakem nesporné popularity.
Zatímco dnes již nabízí mnoho funkcí včetně chatu a sdílení videí, původně sloužil jen k nahrávání fotografií. Od konkurence se lišil množstvím filtrů, které od počátku nabízel a které sloužily k úpravě momentek.
Aplikace Instagram se poprvé objevila 6. října 2010 v nabídce AppStore, a pochopitelně tak byla určena pouze majitelům telefonů s operačním systémem Apple. Tomu odpovídal i netypický čtvercový formát zobrazování, zvlášť přizpůsobený tehdejším „jablečným“ telefonům.
I přes jistou omezenou dostupnost však Instagram od počátku slavil úspěch. Za dva měsíce měl první milion registrovaných uživatelů, a když se o rok a půl později uvolnila i aplikace pro operační systém Android, bylo to již 30 milionů.
V té době byli již tvůrci Instagramu domluveni na prodeji svého produktu Facebooku za omračující cenu jedné miliardy dolarů. Na podnik s 12 zaměstnanci a původně nulovým byznysplánem velmi pěkný výsledek.
A nutno říci, že na rozdíl od jiných převzetí Instagram pod Facebookem nic neztratil. U jistých skupin uživatelů je oblíbenější než produkt jeho majitele, a i uživatelé si mohou přijít na hezké peníze, mají-li dostatek sledujících. V tuzemských končinách na to stačí desítky tisíc příznivců, celosvětově až několik milionů.