Jak koupit letadlo za milion a nezchudnout? | E15.cz

Jak koupit letadlo za milion a nezchudnout?

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Vyměnit volant za knipl a cestovat po vlastní ose malým letadlem. Plán, který se snaží každoročně uskutečnit stovky až tisíce Čechů. Co ale obnáší? Jak pořídit letadlo do milionu eur? A co amatérům hrozí? Zeptali jsme se odborníků. Na otázky odpovídají: partner společnosti Colibri Aircraft Marián Jančařik, ředitel Time Air Martin Pražský a manažer společnosti F-Air Josef Müller.

Jak nejsnáze koupit letadlo s cenou do milionu eur?

Jančařik: Klienti si zmonitorují trh, vyberou si, co je zajímá, o jaké letadlo stojí – to může trvat pár dní, ale i rok. Podají nabídku, projdou si záznamy o letadle, vyjednávají o kontraktu, provedou inspekci stroje a registrují ho v zemi pobytu.

Müller: Jak nová, tak použitá letadla seženete u profesionálních prodejců, většinou uvádějí seznam svých oficiálních dealerů.

Jaké stroje si za rozpočet jeden milion eur mohu pořídit?

Jančařik: Jednomilionový rozpočet vám dovoluje koupit nové i olétané letadlo. Za takové peníze koupíte nové 1–2motorové letadlo s pístovým motorem: například. Diamond Aircraft, Cessna, Cirrus, Piper či Beechcraft. V případě olétaného letadla si můžete dovolit i jednomotorové turbovrtulové letadlo, například Piper Meridian.

Müller: V rozmezí od osmdesáti do dvou set tisíc eur se pohybují nová ultralehká letadla, která jsou dostačující pro hobby létání a jejich provoz je relativně levný. Do půl milionu eur pořídíte certifikované jednomotorové nebo dvoumotorové vrtulové letouny s pístovým motorem. Doporučím našeho partnerského výrobce: Tecnam Itálie, model P92 Echo MkII a P2002 Sierra MkII.

Kolik zaplatím za provoz?

Jančařik: Nejlevnější na provoz jsou letadla s pístovými motory, roční fixní náklady se pohybují v tisícovkách eur.

Müller: Záleží na druhu pojištění a počtu nalétaných hodin. Havarijní pojištění pokrývající všechna rizika je relativně drahé, stojí přes sto tisíc korun, ale není povinné. V případě nehody může pokrýt z větší části náklady na opravy. Zákonné pojištění stojí asi pět tisíc ročně. Pravidelné revize každých sto hodin stojí zhruba třicet tisíc. Provoz dvoumístného ultralehkého letadla je relativně levný – včetně pojištění, paliva a údržby vychází asi na 1500 korun na letovou hodinu.

Pražský: Spousta lidí nyní zvažuje pořízení letadla a myslím, že z toho vznikne spousta průšvihů. Lidí, kteří si mohou koupi letadla dovolit, je hodně a domnívají se, že milion eur není zase tolik. Koupit a živit letadlo jsou ale dvě zcela odlišné finanční disciplíny. Co do objemu mohou být i srovnatelné.

Kdy se vyplatí letadlo tohoto typu nakupovat?

Müller: Pokud chcete mít letadlo k dispozici do začátku letecké sezony, jež trvá od března do října, je třeba začít minimálně šest až osm měsíců před začátkem sezony.

Jak dlouho trvá pilotní výcvik a kolik stojí?

Jančařik: Základ je PPL, tedy Private pilot licence. Zabere 4 až 6 měsíců intenzivního studia a 45 hodin létání a sto hodin teoretické přípravy. To je základ, na kterém lze stavět. Stojí 6 až 7 tisíc eur.

Müller: U ultralehkých letadel představuje 25 až 30 letových hodin a teoretickou zkoušku. Je možné to stihnout i za tři měsíce. Cena se pohybuje mezi 50 a 60 tisíci korun.

Na kolik by mě vyšlo najmutí pilota?

Jančařik: Vlastníkům malých pístových letadel rozhodně doporučuji využití služeb profesionálního pilota, který minimálně v začátcích přispívá k bezpečnému provozu a plní i funkci mentora, učitele. Rozpočet na tento lidský zdroj je výrazně nižší než řešení případných potíží, které by téměř jistě nastaly.

Müller: Cena se hodně liší dle leteckých klubů, orientačně můžeme hovořit asi o šesti stech korun za hodinu plus ostatní náklady za diety či ubytování.

Jaká hrozí při nákupu letadla rizika?

Müller: U použitých letadel je potřeba prověřit stáří, technický stav a dokumentaci – doporučuje se k tomu využít zkušeného leteckého technika, vždy je to tak trochu risk.

Pražský: Znám případ, kdy si zájemce koupil jednomotorové turbovrtulové letadlo Meridian a chtěl s ním létat krátké lety po Evropě. Narazil na dilema, kdo bude pilotovat. Vždy vybíráte mezi dvěma možnostmi: buď vy, nebo si někoho najmete. Ne každý zvládne pilotovat, letět na jednání, udělat obchod a pilotovat domů a nerozbít si přitom ústa.

Najmout si piloty ale také není nejsnadnější. Buď si je platíte jako zaměstnance, ale i za dobu, kdy nelétáte. Anebo je najímáte ad hoc s představou, že se vždy s někým domluvíte, pak se ale svěřujete do rukou lidem, které neznáte, a riskujete. Tohle je nejdivočejší část letectví, nejčastěji se zde porušují předpisy. Je to stejné, jako byste si koupil Ligier (auto pro patnáctileté) a najal k němu 15letého řidiče s představou, že takhle budete jezdit do Ostravy na jednání. Asi dojedete, vyndavat vás ale budou vidlema.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video