Jakub Lohniský: Kupte klasiku a točte ji dokola!

Jakub Lohniský

Jakub Lohniský Zdroj: Tomas Zelezny

Toto radí majitel obchodu Le Premier. Hovoří též o tom, jak lze ponožky ladit podle národnosti obchodního partnera, a že pořídit si dobré sako za dvacet korun nemusí být nemožné.

Jakub Lohniský, majitel obchodu Le Premier, tvrdí, že oblékání je o citu a mentální připravenosti. Před třemi roky založil blog Muži v Česku a od té doby patří mezi uznávané znalce pánské módy. „Ze začátku jsem se věnoval hlavně překládání zahraničních článků a komentování outfitů druhých lidí, jako to dělalo například Módní peklo. Postupně jsem ale od kritiky upustil. Nechtěl jsem být negativní, pokoutně lidi fotit a dělat si legraci z toho, že má někdo na sobě ponožky v sandálech. Ať si každý chodí oblékaný, jak chce, my přinášíme zdroje inspirace.“

V Česku trh s pánskou módou v posledních několika desetiletích spíše skomíral. Podle Jakuba za to může hned několik faktorů. „Od roku 1948 do roku 1960 se pořád ještě používaly kvalitní materiály, fungovala malá krejčovství a na pánskou módu se docela dbalo. Později během normalizace se z lidí onen cit vytratil, vlastně ani nebylo co koupit. Kde chyběla nabídka, nebyla ani poptávka. V téhle situaci vyrůstali naši tátové. V devadesátých letech se pak začaly nosit značky jako Adidas a Nike. Hlavně když byl výrazný nápis na oblečení. Ti naši tátové nám neměli v tomto ohledu co předat, zatímco například v Itálii se módní pravidla předávají z pokolení na pokolení.“

Průkopnickou generací, která se vrací k základním pravidlům klasické pánské módy, jsou prý dnešní třicátníci. A Jakub Lohniský, zakladatel prvního skutečného obchodu pro muže, mezi ně patří. Svou značku Le Premier s obratem 30 milionů korun ročně umístil do Pánské pasáže v centru Prahy. Obleky, saka a košile se tu šijí metodou MTM+, což je kombinace měřenky a obleků šitých na míru od krejčích.

Není pro muže náročné, když se chce obléct elegantně a nakoupit nové oblečení?

Řekl bych, že ani ne. Stačí vám dvacet dobrých košil, tři saka, patero bot a čtvery kalhoty. Investujete do nadčasových kousků. Můžete to kombinovat donekonečna a vždy budete vypadat dobře. Kvalitní oblek na míru za patnáct tisíc můžete nosit třeba dalších deset let.

Kdo v obchodě radí vašim zákazníkům?

Muži. Pro podnikání v oboru bych doporučil staršího prodavače s mnoha zkušenostmi. Pakliže tomu bude rozumět, kvalitní boty a obleky prodá. Když vám v obchodě radí žena-prodavačka, je to sice hezké, ale žena má jiné tělo než muž a nedokáže tak dobře poradit. Netuší, kde to tlačí a kde to tahá. Jenže takoví starší a zkušení prodavači se u nás takřka nevyskytují.

Je z hlediska pravidel klasické pánské módy možné nosit k obleku barevné ponožky?

Záleží samozřejmě, kam jdete. Na lehce ležérní byznys schůzku s italskými klienty si například můžete vzít tmavě modrý oblek, hnědé boty, ponožky s červenými proužky a nikoho tím neurazíte. Záleží na tom, kdo proti vám sedí. Američan nebo Kanaďan se neurazí, nebudete-li úplně sladěn, Japonec ale hodně na styl a etiketu dá a chodí pouze v černém obleku s černými ponožkami.

Jakub LohniskýJakub Lohniský | Tomas Zelezny

Nakolik je pánská móda ovládaná současnými trendy?

Ta klasická téměř vůbec. Například u pánských sak se nejčastěji mění pouze to, co máte v klopě: barvy kapesníčků, kytky. Móda, kterou prodáváme my, není fashion z přehlídkových mol.

Kde jste si tříbil cit pro módu?

Inspiruji se sám, především z různých blogů, a jdu cestou nejmenšího odporu. Neexperimentuji. Vím, v čem vypadám dobře, a v čem ne. Pro muže je například dost nepříjemné nakupovat kalhoty, zkoušet si různé velikosti v kabinkách a tak podobně. Abych nemusel pořád zkoušet nové a nové, koupím si jedny a k tomu čtvery další v různých barvách. A takhle to točím. Za oblečení nemusíte utrácet jmění. Dá se dobře nakoupit i v second handech. Jeden náš zákazník má sako od Diora za 20 korun.

Ve které zemi se, pokud jde o oblékání, cítíte nejlépe?

Hodně jezdím do Itálie – co si na sebe vezme Ital, většinou mu sluší. Ultraklasická je Anglie. V poslední době se rád inspiruji Asií, tam je výkvět stylingu. Muži jsou tam perfektně upravení a sladění včetně všech doplňků.

Kam klasická pánská móda směřuje?

Doba, kdy se nosily buřinky, je dávno pryč. Máme i zákazníky, kterým je přes 80 let, jsou to módní pamětníci a dnes si k nám přijdou nechat ušít sako. Jde o náročné zákazníky, kteří vědí, co chtějí. Mají zajímavé požadavky na látky i nitě, mnohdy se ale takové materiály už nevyrábějí. Časem se podle mého názoru přiblížíme Německu a jeho pragmatickému přístupu. Tamní muži vědí, co kam mají nosit, zároveň ale zbytečně neexperimentují.

Co se bude nosit v zimě?

Tlumené šedé barvy, zastřená zelená, hořčicová, tmavě modrá. I knoflíky podléhají sezoně – na léto seženete barevné, na zimu ne.