Berlín oprošťuje historii nástupu nacismu od hloupých klišé

komiks Berlín

komiks Berlín Zdroj: E15

Komiksová sága Berlín je výjimečná jak svým zaměřením na fascinující, přesto opomíjený pád meziválečné Výmarské republiky, tak koncentrací na osudy tehdejších lidí i neobvyklého hlavního protagonisty – kosmopolitní, moderní německé metropole.

Trojdílná série Američana Jasona Lutese, jejíž první díl Město kamene vyšel už i v češtině, se odehrává mezi rokem 1928 a nástupem Hitlera k moci na jaře 1933. Nejedná se ale o prvoplánový pokus osvětlit příčiny nacistického puče. Berlín je totiž především historickou fikcí. Pevně se drží faktografie konce německé Výmarské republiky, ale tu zaplňuje množstvím vlastních postav od elitního investigativního žurnalisty a studentky malířství z dobré rodiny, přes policistu, komunistické agitátory až po dělnickou rodinu s dětmi a mnohé další.

Autor chce skrze postavy a prostředí, které je obklopuje, oživit zapomenutou realitu skrytou na pozadí oficiální historie. V tom mu pomáhá schopnost vyjádřit charakter člověka v několika bublinách a činech. Stejně tak vyniká v rychlé a výstižné charakterizaci celé doby a Berlína především.

Ukazuje ho v málokde viděném světle jako skutečnou metropoli, která si v modernosti, protikladech a kulturním i společenském životě nijak nezadala s tehdejší Paříží. Navštívíme dělnické schůze stejně jako kabaretní představení, umělecké školy a továrny, obchodní domy i večírky průmyslníků. Vidíme tu vznik civilizace, jak ji známe, skrze pojízdné rozhlasové vozy, transoceánské vzducholodě a hromadnou dopravu. Berlín sám je plný otevřenosti i chuti do života a tendence, které povedou k třetí říši, tu jsou jen jedny z mnoha.

Přesně je vystižena drásavá touha oné doby vybřednout ze světa, který dopustil hrůzy první světové války, a všeobjímající chuť po změně a zcela novém, lepším životě. Rozpory ve společnosti tak jsou mnohem větší, než jak jsme dnes zvyklí. Děti se tu nenávidí kvůli politickému přesvědčení svých otců, rodiny rozpadají pro světonázory rodičů a ulice jsou zaplněny radikalismem vrcholícím ve střetu komunistického a nacistického hnutí.

Tento komplexní svět mnoha fazet a chutí je vizuálně silně ovlivněný jednoduchostí a realismem tradičního francouzského komiksu, kterému Lutes propadl v dětství. V první knize se však ještě vyvíjí a tváře postav tak bohužel někdy splývají. Jinak je ale Berlín velmi pozoruhodným projektem, který nabízí příběh a pohledy, jichž se nám často nedostává. Spolu s historickou precizností a naléhavým vykreslením dávno zmizelého života si svou mezinárodní pověst rozhodně zaslouží.

Autor je spolupracovníkem redakce