Kamila Zlatušková: Seriály dosáhly svého stropu

Kamila Zlatušková

Kamila Zlatušková Zdroj: Tomeš Michael

Kamila Zlatušková
Kamila Zlatušková
Kamila Zlatušková
Kamila Zlatušková
Kamila Zlatušková
8
Fotogalerie

Její nejznámější počiny pocházejí z doby práce v České televizi, v níž pracovala jako dramaturgyně dokumentů v brněnském studiu a poté jako producentka. Stojí za projekty se sociálním přesahem jako například Ptáčata nebo Třída 8. A. Nyní přednáší na FAMU a  připravuje první ročník festivalu Serial Killer zaměřeného na kvalitní televizní a webové seriály, který se uskuteční od 2. do 5. května v Brně.

Posledních pár let se produkční společnosti předhánějí, kdo uvede seriál roku. Je hnacím motorem Netflix?

Netflix je mimořádně důležitým elementem, ale rozhodně není jediný. Fenomén takzvané quality TV se etabloval kolem roku 2012 seriálem True Detective, kdy producenti pochopili důležitost propojení seriálu s kvalitními filmaři a herci. Na druhé straně museli dospět do této fáze i filmaři, aby nadále nepovažovali seriál za podřadnou kategorii. Naopak mohou využít vyprávění širšího příběhu s mnohem větším dosahem publika.

Jak definovat pojem quality TV a vůbec to, co je dobrý seriál?

Kvalitní pořad by měl rezonovat tématem a zabývat se stavem společnosti. Například Westworld ukazuje, kam až může společnost zajít. Zamýšlí se nad vývojem umělé inteligence a nad tím, jak by mohla ovlivnit náš život. Není mravokárný, ale jeho zpracování nutí diváka přemýšlet jinak, než byl doposud zvyklý.

Určitě se dá zmínit i Narcos, který překračuje žánry. Je životopisný a pracuje s reálnými archivními záznamy. Zároveň maximálně pracuje s momentem diváckého překvapení. V mém případě zafungoval skvěle. Nevěřila jsem, že se taková situace skutečně stala, ale zážitek ještě zesílí autentickým záběrem.

Je práce s archivními záběry novým směrem?

Zakomponování archivních materiálů do hraného seriálu může být další rovinou, jak pracovat nejen s tématy jako je korupce. Dnes už dobře vyprávět příběh nestačí, to považuji za automatické. Tvůrci seriálu se neustále musejí zamýšlet nad kontroverzními náměty, o kterých jsou lidé ochotni přemýšlet a diskutovat. Témata, která nejsou primárně vztahová.

Například?

Novinkou je seriál Looming Towers, který představuje, jak pojmout velice delikátní téma. Reflektuje souboj dvou frakcí amerických tajných služeb tváří v tvář teroristické skupině al-Káida před útokem na newyorská dvojčata. Zároveň ostře kritizuje tehdejší přístup vládních institucí k přicházející hrozbě. Umím si představit, že uvedením takového tématu mohla být produkční společnost pod velkým tlakem. Boj s terorismem je pro veřejnost natolik důležitý, že přesahuje zájmy jednotlivců nebo lobbistických skupin. 

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout. Více zde >>>

Loňska seriálová sezona byla velmi silná. Nabízejí se ještě nové náměty?

Seriály mají svůj strop, co se týče vyprávění i produkce. Pokud si vezmeme jako příklad Netflix, který udává tón trhu, vyvstávají minimálně dvě otázky: zda preferovat linii odvážného progresivního producentství, která je na jednu stranu riskantní, ale na druhou může přinášet benefity tím, že představuje nové formy vyprávění. Ta si vždy svého diváka najde, a díky originalitě bude mít divák důvod si službu zaplatit, ačkoliv 90 procent produkce Netflixu nesleduje. Druhou linií je držet si své jisté a vyrábět několik sérii od každého fungujícího produktu, která ale neobjevuje tolik nového.

Je možností vstupovat i do dalších segmentů?

Netflix produkuje i filmy, například loni na festivalu v Cannes měli v soutěži dva. Během dvou týdnů je dali k dispozici svým předplatitelům. Vzhledem k tomu, že jsem jeden neviděla, byla jsem možností nadšená. Francouzská reakce byla naprosto opačná. Film je pro ně posvátnou formou a úzkostlivě hledí na tradiční model distribuce, kterým si film musí projít. 

Jak se vyvíjel seriál u nás?

Jedním z fenoménů českého seriálu byl určitě Okresní přebor. Pak se produkce, hlavně ty menší, začaly pouštět do odvážnějších kousků. Ve světě je seriál mnohem silnější. I u nás se tvůrci postupně přesouvají do seriálové tvorby. Mimořádným počinem byla Pustina z produkce HBO.

Jak si stojí Česká televize? 

Domácí produkce by se rozhodně měla vyvíjet, protože český divák si svůj pořad vždy najde. Z mého pohledu kvalita není pouze v nákupu nebo adaptacích, ale v rozvoji vlastní látky. Pokud se budeme bavit o tak křehkém tématu, jakou roli by měla mít veřejnoprávní televize, musíme zohlednit spoustu faktorů. Televize má nastavená hodnoticí měřítka, podle kterých témata vybírá. Ta základní jsou tři: rezonance u odborného publika, sledovanost a ocenění na festivalech. Pokud je důraz pouze na jedno z nich, tak je to neudržitelné. Úspěšným příkladem v soukromém sektoru je Stream. Ti dosud vyprodukovali několik velmi kvalitních webových seriálů od Kanceláře Blaník přes Semestr až po Autobazar Monte Karlo. 

Která témata nejvíce rezonují seriálovou scénou i tou webovou?

Obecně témata seriálů jsou velmi plochá v mezích typu kdo je vrah. Mě dlouhodobě zajímá politická satira, která je ve střední Evropě poměrně nesmělá, i když máme například Kosmo či Blaník. Je mnoho způsobů, jak kreativně satiru pojmout.

Netrpí seriály právě tím, že většina se pohybuje ve vztahové rovině, s níž se diváci dokážou nejjednodušeji ztotožnit?

Asi ani nemusejí všichni každý seriál pochopit. Vztahová rovina supluje jiné problémy. Do osvědčeného modelu se po špetkách přidává. Například když si Netflix dělal rešerši na jeden z prvních projektů, zjistil, že lidé chtějí Kevina Spaceyho a politiku, a tak několika pragmatickými kroky vznikl House of Cards, jeden z nejúspěšnějších seriálů. I když teď je jeho osud někde jinde.

Co nabídne první ročník festivalu Serial Killer?

Z regionu střední a východní Evropy bude soutěžit šest titulů. Bude zastoupena Česká televize, HBO i polská produkce. Uvedeme premiéru estonského seriálu Banka, který pojednává o bankovním sektoru v devadesátých letech. Z dalších produkcí je to norský Homeground o ženě, která začala trénovat prvoligový norský klub. Je vtipný a sociálně znepokojující. Rozhodně zaujme široké spektrum publika. Představíme také jednu čerstvou novinku v distribuci HBO. Další kategorií je web seriál, v němž budou díla, která opravdu nikdo nemohl nikde vidět, ale jsou přitom mimořádně kvalitní.

Další funkcí festivalu je prý vytvářet prostor pro autory. Proč?

Region střední Evropy je velmi roztříštěný, příliš věcí se adaptuje a málo se hledají originální nápady. Neexistuje místo, kde by se autoři z tak velkého regionu mohli potkávat.

Do sociálních témat se na internetu pouštějí youtubeři. Pracujete i s nimi?

Připravujeme spolupráci do dalších ročníků. Mám indicie, že někteří youtubeři jsou unavení velmi mladým publikem. Mají schopnost reflexe, ale nemají publikum, které by ocenilo smysluplnější obsah.

Pokud kdokoliv navštívil teenagerský festival Utubering, který připomíná dětský tábor, ví, o čem mluvím. Nejviditelnější je český Kovy, který promlouvá o současné politické scéně nebo palčivých tématech, ale přitom je mimořádné úspěšný. Je klíčové takové lidi z celé střední Evropy prezentovat na festivalech typu Serial Killer. I oni jsou budoucností současné televize.