Na barevných erupcích připlouvá pozapomenutý Troup

Solitér. Dílo Miloslava
Troupa v českém prostředí nemá
obdoby, což dokazuje i jeho
Král blešího trhu

Solitér. Dílo Miloslava Troupa v českém prostředí nemá obdoby, což dokazuje i jeho Král blešího trhu Zdroj: Foto archiv Zdenka Troupa

Hluboká nad Vltavou - Knižní ilustrace Miloslava Troupa (1917–1993) v dětství pronásledovaly nejednoho z dnešních dospělých, především svou zlověstnou nepochopitelností. Energické výjevy, v nichž divák musel figuru často hledat, byly skutečným uměním číhajícím na místě, kde obyčejně byly spíše přívětivě popisné obrázky, nikoliv nezkrotné erupce barev a tvarů.

Přesto v dnešní době Troup patří mezi neprávem pozapomenuté tvůrce, což se snaží napravit Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou. Ta nabízí vůbec první reprezentativní průřez tvorbou uměleckého solitéra.

Miloslav Troup za války vystudoval Státní uměleckoprůmyslovou školu, obor knižního umění, grafiky a propagace. Klíčový byl pro něj následující pětiletý stipendijní pobyt v Paříži. Začal zde studovat v malířských ateliérech, sám freneticky maloval a jeho vystavované obrazy byly místní kritikou i uměleckým prostředím přijímány příznivě. Poměrně rychle si vypracoval vlastní výtvarný styl, který vycházel z fauvismu svou barevností, ale nechyběly ani stopy expresionismu či dokonce kubismu, je tu i Chagallova snivost. Škatulkovat Troupova plátna však lze obtížně.

Takové barvy jako na jeho obrazech neuvidíte u nás na žádných jiných. Síťoví černých tahů načrtne obrysy, ujasní téma, ale zároveň plátno rozebere na menší pole. Do nich jsou pak vsazovány barvy. Ty obrazy skutečně vypadají velmi často jako vitráže nebo jako otevřená šperkovnice. I z toho důvodu je velmi šťastné umístění výstavy do prostor Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou.

Hned u vchodu najdeme dva gobelíny s folklorními motivy podle malířových předloh připravených přímo pro tuto galerii. Ty připomínají, že Troup se neomezoval jen na obrazy a kresby. Je rovněž autorem nádherných vitráží v několika kostelech.

Z katalogu vyplývá, že Miloslav Troup byl spíše uzavřeným, zato však velice vnímavým člověkem. Dennodenně docházel pěšky z bytu v Nerudově ulici do svého ateliéru na Starém Městě a nepřestával se kochat krásou Prahy. Řada pláten zachycuje různé pohledy na Pražský hrad či další význačné budovy. Je přitom až překvapující, jak variabilní byla malířova fantazie.

Mohl stejnou budovu zachytit třeba desetkrát, pokaždé zcela jinak, v jiné barevné tónině, vždy s mohutným dovětkem vlastních emocí.Čas a okolní události jako by se jej příliš nedotýkaly, i když při pozornějším pohledu nemohou ujít jemná pokynutí, například když zalije plátno Mostecké věže z roku 1969 sytě rudou barvou. Různá pražská zastavení patří z jeho díla zřejmě k tomu nejlepšímu, protože toto město měl nejblíže svému srdci.Máme zde jednoho z kandidátů na nejsilnější výtvarnou událost roku.

Miloslav Troup: Dílo

Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou
Výstava trvá do 31. prosince
Hodnocení: 80 %

Autor je spolupracovníkem redakce