Recenze: Gaia Mesiah aneb Excelentní omyl odčiněn

Gaia Mesiah

Gaia Mesiah Zdroj: Warner Music

Téměř čistě dámská kapela Gaia Mesiah vtrhla na scénu na počátku tisíciletí velmi nesmlouvavým, agresivním a nekompromisním způsobem a v českých mainstreamových hudebních vodách zapůsobila jako zjevení. Po dvou studiových albech z let 2005 a 2007 však stejně rychle k nelibosti mnohých ze scény odešla.

Naštěstí se ukázalo, že ne navždy. V roce 2016 začali znovu v původní sestavě koncertovat a to, že je návrat myšlen opravdu vážně, potrhuje nové studiové album se symbolickým názvem Excellent Mistake. A od úvodního Intra a první regulérní skladby In the Streets je jasné, že se toho i přes osmiletou pauzu moc nezměnilo.

Většina alba od úvodní skladby In the Streets se opět nese v přímočarém kytarovém funkrocku à la Rage Against The Machine. Ostatně dvě ze členek před založením skupiny Gaia Mesiah působily v tuzemské revivalové kapele hrající písně RATM.

Je tomu tak i u dalších skladeb, jako třeba v Great Year Setup, v reggae Dawn of My Live a v pulzující After Rainbows s výraznými a opravdu nabroušenými kytarami.

Celé poměrně krátké album o dvanácti písních ale nabízí i klidnější polohy. Píseň Hip-hop se nese v lehkém latinskoamerickém rytmu, skladby CocoJim nebo Tam to všechno jsou zahrány téměř výhradně akusticky a hlavní slovo má španělská kytara.

Deska je opět doprovázena skvělým charakteristickým zpěvem Marky Rybin, jež dokáže vyloudit až hrůzu budící nízké chraplavé tóny stejně lehce jako ty jemnější vysoké. A to – až na dvě česky zpívané výjimky – s čistou angličtinou, která se ve srovnání s rodilými mluvčími zpěváky a zpěvačkami rozhodně neztratí. A zpěv není jen na ní – často si pomáhají členky vyladěnými sborovými party.

Název alba má podle kapely odkazovat mimo jiné i k tomu, že se v mezidobí poučila z dřívějších chyb. Evidentně se jí to podařilo. Excelentní omyl – odchod ze scény – byl alespoň pro tuto chvíli napraven.

E15